Aktualizacja analizy produktów dodawanych do koszyków w czasie Covid-19

Od początku stanu epidemiologicznego w Polsce mija ponad miesiąc, konsumenci zaczynają dostosowywać swoje życie do nowej sytuacji. W kwietniu, podczas okresu świątecznego Polacy wyruszyli do sklepów. Choć nie obchodziliśmy tych świąt w tradycyjny sposób, ze stołami zastawionymi potrawami. Rodziny starały się, aby klimat Wielkanocnych Świąt pozostał chociaż w okrojonym gronie najbliższych domowników. 

Dzięki danym pochodzącym z aplikacji Listonic przeanalizowaliśmy i aktualizujemy ścieżkę zakupową użytkowników w czasie kolejnych tygodni epidemii. Szczególną uwagę poświęciliśmy okresowi okołoświątecznymu. 

Naszą analizę podzieliliśmy na kategorie zakupowe:

-zakupy spożywcze,

-zakupy drogeryjne,

-zakupy budowlano-wykończeniowe.

Porównaliśmy średnią z dodań produktów w okresie styczeń – luty do ilości dodań tych samych produktów w tygodniach kwietnia.

Na końcu artykułu znajdziesz ciekawostkę dotyczącą list zakupów oraz zebrane dane w infografiki.

 

Spożywka

Napoje i Alkohole

 

W związku z czasem świątecznym oraz poprawą pogody wzrasta zainteresowanie konsumentów napojami ze szczególnym uwzględnieniem napoi gazowanych (339%) oraz soków i nektarów (193%).

W przypadku napojów ciepłych odnotowaliśmy spadek zainteresowania w okresie okołoświątecznym. Największe wzrosty dodań produktów odnotowała kawa (193%), herbata (183%) oraz kakao (189%).

Produkty alkoholowe w okresie świątecznym budziły bardzo duże zainteresowanie. Największe wzrosty dodań produktów odnotowały cydry (358% ) i piwa (314%). Widać, że nie tylko święta powodują zainteresowanie artykułami alkoholowymi. Kategoria ta utrzymuje wysoki poziom dodań do list od początku stanu epidemiologicznego. 

Zobacz jakie wyniki dodań produktów do list odnotowały kategorie w pierwszych tygodniach epidemii – KLIKNIJ TUTAJ.

 

Produkty sypkie

Użytkownicy aplikacji Listonic w pierwszych tygodniach epidemii zaopatrzyli się w większość produktów sypkich takich jak makarony, kasze i ryże. W okresie okołoświątecznym najwięcej dodań do list odnotował cukier (306% ) oraz mąka (244%). Związane jest to wypiekami oraz przygotowaniami świątecznych potraw.

Zobacz jakie wyniki dodań produktów do list odnotowały kategorie w pierwszych tygodniach epidemii – KLIKNIJ TUTAJ.

 

Wypieki i słodycze

Kategoria produktów wypieków i deserów w okresie świątecznym budziła duże zainteresowanie wśród użytkowników aplikacji Listonic. Najwięcej dodań odnotowały artykuły:

-proszek do pieczenia (550%),

-cukier wanilinowy (545%),

-budynie (532%),

-galaretki (481%),

-gotowe ciasta i dodatki do ciast (368%).

Podobnie jak produkty kategorii wypieków, słodycze i przekąski były jedną z najczęściej dodawanych artykułów okresie okołoświątecznym. Największe zainteresowanie użytkowników przypadło czekoladzie (371%) oraz żelkom i gumom (244%).

 

Przyprawy i przetwory

W czasie przygotowań świątecznych potraw nie może zabraknąć majonezu w koszyku zakupowym. Produkt ten w tygodniu przed świętami skoczył o 464% w stosunku do średniej z pierwszych 2 miesięcy roku. Konsumenci zainteresowani również byli musztardą (288%). Po okresie świątecznym dodawanie produktów z kategorii przypraw i dodatków do dań spadło do przybliżonego poziomu średniej z początku roku.

W przypadku przetworów największe zainteresowanie użytkowników w tygodniu przedświątecznym budziły warzywa konserwowe ( 212%), dżemy (210%) oraz miody (191%). Są to produkty wykorzystywane w wypiekach oraz podczas przygotowywania tradycyjnych potraw świątecznych.

Zobacz jakie wyniki dodań produktów do list odnotowały kategorie w pierwszych tygodniach epidemii – KLIKNIJ TUTAJ.

 

Mrożonki

W kategorii mrożonych produktów na szczególną uwagę zasługują lody, które w tygodniu przedświątecznym dodawane były o 614% częściej niż w pierwszych miesiącach roku. Tak wysokie zainteresowanie tym artykułem spowodowane jest poprawą pogody oraz faktem, że zamknięcia lokali z lodami. 

 

Nabiał

Szeroka kategoria nabiału w okresie przedświątecznym trafiała do koszyków częściej niż na początku epidemii. Największe zainteresowanie przypadło śmietanie (286%), która jest jednym z najczęściej używanych składników do potraw świątecznych oraz jajkom (215%).

 

Produkty dla dzieci

Produkty dla dzieci to jedna z najbardziej stabilnych kategorii produktów. W tygodniu przedświątecznym widoczny był ogólny wzrost obiadków i deserków dla dzieci (153%), kosmetyków (182%) oraz napoi dla dzieci (158%). Wzrost ten stabilnie utrzymuje swój poziom w kolejnym tygodniu epidemii.

Zobacz jakie wyniki dodań produktów do list odnotowały kategorie w pierwszych tygodniach epidemii – KLIKNIJ TUTAJ.

 

Zakupy drogeryjne

Kosmetyki, leki i chemia gospodarcza

Wzrost zainteresowania produktami kosmetycznymi w okresie przedświątecznym spowodowany jest dużą ilością czasu wolnego czasu. Konsumenci skupili się na poprawie swojego wyglądu i samopoczucia, najwięcej dodawali do swojego koszyka mydła i płynów pod prysznic (152%), produktów do pielęgnacji twarzy i ciała (178%) oraz artykułów do golenia (163%).

Zainteresowanie środkami dezynfekującymi w okresie przedświątecznym spadło drastycznie z 462% (w tyg. 30.03-05.04) do 188% w tygodniu świątecznym. Obowiązek zasłaniania ust w miejscach publicznych przyczyniło się do wzrostu dodań do koszyka zakupowego maseczek ochronnych (288%).

Rozpoczął się trudny dla wszystkich alergików okres pylenia, widoczny wzrost leków na alergię (361%) potwierdza ten stan. Reszta produktów z kategorii leków spadła wyraźnie poniżej średniej z początku roku.

 

Dom i ogród

Artykuły domowe, budowlane oraz ogrodnicze

Stan epidemii przyczynia się do remontów w domach. Zainteresowanie artykułami wykończeniowymi w tygodniu świątecznym wzrosło do 195%. Na uwagę zasługują także produkty budowlane (132%) oraz instalacyjne (158%) po miesięcznym przestoju branża ta powoli się odradza. 

Wiosenna pogoda sprawia, że konsumenci pragną spędzać czas w ogrodach przy grillu. Dodają do swoich koszyków więcej węgla i brykietu (786%). 

Podsumowanie

Polacy od ponad miesiąca przyzwyczajają się do stanu epidemiologicznego w kraju. Najgorętszy okres związany z paniką konsumentów już za nami. Rodacy znacznie spokojniej i rozważniej pochodzą do nowego stanu panującego w kraju. 

W połowie kwietnia, a dokładnie od 10 do 13 kwietnia większość Polaków przeżywała Święta Wielkanocy. Zazwyczaj jest to okres porządków, przygotowań potraw świątecznych dla rodziny oraz dużych zakupów. W tym roku święta odbywały się trochę inaczej, ograniczenia związane z przemieszczaniem się międzymiastowym oraz z zakazem organizowania zgromadzeń spowodowały, że Polacy zmuszeni byli przeżywać Święta z najbliższymi domownikami. Ten stan wpływa na rodzaj kupowanych produktów. Okres okołoświąteczny to zdecydowany wzrost zainteresowania majonezu, musztardy, jaj, warzyw konserwowych, śmietany – podstawowe produkty tradycyjnych potraw świątecznych. Do koszyka częściej trafiały także przekąski i słodycze, czekolady, cukierki oraz produkty i półprodukty wymagane do wypieków takie jak cukier, mąka, proszek do pieczenia i cukier wanilinowy. 

Zdecydowanym rekordzistą ostatnich tygodni oraz okresu świątecznego jest węgiel i brykiet oraz napoje gazowane. Oznacza to, że użytkownicy Listonic wykorzystali poprawę pogody i organizowali domowe grille. Przy okazji poprawy pogody i gilla wzrosła ilość dodanego alkoholu do koszyków, największe zainteresowanie budził cydr oraz piwo. 

Poza artykułami spożywczymi obserwujemy wzrostowe trendy w kategoriach produktów związanych z budowlanką, instalacjami oraz wykończeniem. Użytkownicy Listonic dodają do swoich koszyków znacznie więcej kosmetyków do pielęgnacji ciała i twarzy. Polacy poświęcają swój wolny czas dbaniem o siebie i swoje mieszkania. 

*Ciekawostka*

Od początku epidemii obserwujemy trend większego zainteresowania organizacją zakupów. Konsumenci zmienili swoje zachowania zakupowe, chodzą do sklepów rzadziej, ale kupują więcej.  W organizacji procesu zakupowego pomagają mobile listy zakupów – aplikacja zakupowa Listonic. Patrząc na dane z Google Trend widać wyraźny wzrost zainteresowania listami zakupów nie tylko w Polsce, ale też na całym świecie.

keyword: lista zakupów; kraj Polska

keyword: shopping list; kraj: cały świat