Aktualności- Tłusty Czwartek w handlu, najnowsze produkty FMCG.

Dzień łakomczuchów – Tłusty Czwartek

Tłusty Czwartek to zwyczaj, który zapoczątkowany został w naszym kraju już w XIXw.  Tradycja jedzenia faworków i innych tłustych przysmaków w tym dniu związana jest z przesądem zgodnie z którym należy zjeść choćby jednego pączka w Tłusty Czwartek by zaznać szczęścia w ciągu roku. Dni takie mają wpływ na rynek handlu detalicznego.

Sprzedaż pączków w dzień Tłustego Czwartku osiąga rekordowe ilości. Polacy w tym dniu zjadają ok. 100 milionów pączków, szacuje się, że na jednego Polaka przypada 3,5 szt. Wartość sprzedaży pączków w Tłusty Czwartek to ok.300-400 mln zł.

W zależności od cukierni ceny pączków wahają się od 3 do nawet 6 zł za sztukę. Wzrost cen produkcji oraz utrzymania lokali spowodował również wzrost ceny słodkich rarytasów. W zeszłym roku mogliśmy zakupić pączka od 2 do 5zł. 

Tradycja słodkich przekąsek wspiera również sprzedaż drożdży, mąk czy konfitur. W tygodniu poprzedzającym Tłusty Czwartek wzrost sprzedaży drożdży sięga nawet 60% w stosunku do reszty roku.

 

Zmiany wśród sieci handlowych

Tesco

Rynek handlu detalicznego to jedna z najbardziej dynamicznych branż. Pierwsze dwa miesiące roku 2020 przyniosły parę ważnych dla handlu wydarzeń. Do jednych z najważniejszych decyzji podjętych od początku roku należy zamknięcie kolejnych pięciu sklepów sieci Tesco. Obiekty mają zostać zamknięte do kwietnia 2020 roku w Lesznie, Bełchatowie, Wrocławiu, Łomży i Gorzowie. W szczytowym momencie w Polsce angielski koncern miał ponad 420 obiekty teraz liczba ta spadła do ok.320.

Na sprzedaży obiektów Tesco korzystają konkurencyjne sieci. Carrefour ma zgodę na przejęcie 2 lokalizacji, Kaufland walczy o 7 obiektów, póki co UOKiK wydał zgodę na 3 z nich.O kawałek Tescowego tortu zabiega również Leroy Merlin

Nie oznacza to jednak całkowitego upadku sieci Tesco w Polsce, przedstawiona w październiku 2019 roku oficjalna strategia sieci ma w założeniu skupić się na znacznie mniejszych formatach. Angielski koncern zamyka duże powierzchniowo hipermarkety i planuje w pierwszej kolejności zminimalizowanie strat i inwestycje w małe dyskonty.

Grupa Spar

Gorąco robi się również w trwającym sporze grupy Spar Polska, którego właścicielem jest Bać-Pol. W szczytowym momencie Spar Polska posiadała 250 obiektów w kraju. Na przełomie 2018/2019 roku rozpoczął się spór który trwa do dziś. W ciągu ostatnich miesięcy Bać-Pol zamykał oddziały hurtowe i sklepy. Franczyzobiorcy Spar Polska zaczęli mieć problemy z zaopatrzeniem placówek i kolejno wypowiadali umowy licencyjne co przyczyniło się do skurczenia sieci do ok. 200 obiektów. 

Sprawą zainteresowała się międzynarodowa centrala Spar International w obawie o przyszłość sklepów w Polsce. W lutym 2019 roku Spar International zdecydowało się na wypowiedzenie umowy licencyjnej Bać-Pol, a następnie przyznano licencję na rozwój marki w naszym kraju Spar Group RPA. Spar Polska jednak nie poddała się i uznała, że wypowiedzenie umowy odbyło się niezgodnie z prawem. Bać-Pol stara się udowodnić swoje racje w sądzie. Dodatkowo Spar Polska oskarża Spar Group o nieuczciwą konkurencję. 

Sprawa pomiędzy Spar Polska z grupą Bać-Pol, a Spar International rozwiązana zostanie 2 marca w sądzie w Amsterdamie.

>>Zobacz jak sieci handlowe reklamują się w naszych aplikacjach.<<

 

Nowości w produktach FMCG

Odbiegając od trudnych tematów sieci handlowych w Polsce przedstawiamy zestawienie kilku nowości pojawiających się na rynku. Polskie i zagraniczne marki nie próżnują wprowadzając nowe produkty przyciągające uwagę konsumentów.