Analiza list zakupów Listonic w okresie drugiej fali zachorowań Covid

Rok 2020 dał Listonicowi możliwości przyjrzenia się zachowaniom konsumenta w czasach kryzysowych. W tym roku opracowaliśmy już 3 podsumowania zachowań konsumentów w okresie zmieniających się obostrzeń. Nadszedł czas, aby sprawdzić jak kształtowały się listy zakupów w okresie drugiej fali zachorowań.

Zobacz, jak wyglądały listy zakupów w tym roku:
Marzec- kwiecień,
Okres Świąteczny ,
Maj- lipiec.

Na wykresach widoczny jest stosunek dodań w okresie lipiec- listopad roku 2020 do średniej z analogicznego okresu z 2019 roku. 

Analiza list zakupów

Podstawowe produkty

Wakacje to czas odpoczynku i aktywności poza domowym zaciszem, zniesienie obostrzeń związanych z pandemią umożliwiło ponowne działanie gastronomii i wyjazdy urlopowe. Możliwość odwiedzenia restauracji w okresie letnim spowodowała, że spadła popularność podstawowych produktów potrzebnych do przygotowania potraw w domach. 

Po ciepłym lecie nadeszły chłodne dni jesieni, a wraz z nimi dłuższy czas przebywania w domach. Październik był miesiącem powrotu zaostrzeń przepisów stacjonarnej gastronomii, a konsumenci powrócili do gotowania przygotowywania posiłków w domach. Wzrosła ilość dodawanych mięs, makaronów i warzyw w stosunku do lata ilość tych produktów wzrosła o śr. 50%.

Napoje

Miesiące wakacyjne to czas zwiększonej aktywności fizycznej co owocuje wzrostem dodań produktów z kategorii napojów energetycznych i izotoników. W stosunku do 2019 konsumenci dodawali do swoich list średnio o 110% więcej energetyków i o 70% więcej napoi gazowanych.
Zmiana pory roku z letniej na jesienną zaowocowała wzrostem zainteresowania napojami ciepłymi. Konsumenci chcą rozgrzać się w chłodniejsze dni postawili na herbatę, kawę i kakao. Produkty te odnotowały średnio 30% wzrost w stosunku do okresu letniego i ponad 60% wzrost zainteresowania w porównaniu do 2019 roku.

Nabiał i wypieki

Nadeszła jesień, a wraz z nią czas na wypieki. Wyraźny wzrost od września składników ciast pokazuje jak ochłodzenie i wydłużenie czasu spędzanego w domach przekłada się na zachowania konsumentów. W okresie jesiennym chętniej chwytamy za herbatę i świeżo upieczoną chałkę niż w okresie ciepłego lata. W październiku produkty do wypieków trafiały o średnio 60% częściej niż w miesiącach letnich. Produkty z kategorii nabiału zyskały niewielki wzrost średnio o 35% w czasie zmiany pory roku. Nabiał jest kategorią spożywczą która stabilnie utrzymuje swoją pozycję cały rok w przeciwieństwie do bardziej sezonowych herbat, czy kiślu i budyniu.

Słodycze

Lato to czas w którym słodycze nie są popularnymi produktami na listach zakupów, wszystko zmienia się w momencie nadejścia chłodnej jesieni. Październik zaowocował wzrostem popularności słodyczy średnio o 35%. Najwięcej zainteresowania zyskały pralny i cukierki które trafiały do koszyków o 80% częściej niż w okresie letnim. Na naszym blogu możesz przeczytać jak pandemia spowodowała wzrost popularności platform streamingowych oraz VOD, rozrywce przy telewizorze czy monitorze najczęściej towarzyszą słone przekąski, które w listopadzie wzrosły o 40% w stosunku do okresu letniego i aż o 90% w porównaniu do 2019 roku. 

Sosy i dania gotowe

Konsumenci od października spędzają więcej czasu w domu, poświęcając się gotowaniu. Wynikiem tego jest wzrost półproduktów potraw średnio o 50% w porównaniu do lipca i sierpnia tego roku. Największy wzrost zainteresowania w okresie jesiennym odnotował bulion, który trafia na listy o 90% częściej.

Mrożonki

Okres świeżych i wysokiej jakości owoców i warzyw kończy się wraz z nadejściem jesieni. Konsumenci przenoszą swoje zainteresowanie z świeżych warzyw na rzeczy mrożonek. Kategoria mrożonych produktów w okresie jesiennym zyskała największy przyrost dodań do listy, średnio o 100% w porównaniu do okresu letniego. Jedynym produktem który wyróżnia się na tle kategorii są lody, które przez swoją sezonowość traci zainteresowanie 4-krotnie.

Alkohol

Okres lata to czas w którym w kategorii alkoholi króluje piwo i od paru lat cydr. W roku 2020 na listy zakupów piwo trafiało o 140% częściej niż w 2019, cydr natomiast o prawie 200%. Wraz z nadejściem chłodniejszych dni konsumenci zdecydowali się na kupno wina, wzrost tej kategorii w porównaniu do lata ok śr. 50%.

Kosmetyki, leki i chemia gospodarcza

Kategorie zakupów drogeryjnych jako jedne kategorie produktów FMCG nie odnotowały dużych zmian w popularności na listach zakupów na przestrzenii ostatnich miesiecy. Zainteresowanie produktami kosmetycznymi oraz chemii gospodarczej stabilnie utrzymuje swój poziom. Konsumenci nie inwestują w kosmetyki czekając na święta, ponieważ częstym prezentem są zestawy drogeryjne zawierające najpotrzebniejsze produkty.

Kategoria leków to produkty które w dużej mierze są sezonowe, wraz z nadejściem jesieni spadły dodania leków na alergię na rzecz leków na przeziębienie i przeciwbólowo.

Podsumowanie


Bez wątpienia wyjątkowa sytuacja w jakiej znalazła się Polska i świat zmusza do podejmowania radykalnych decyzji na wielu płaszczyznach. Zachowania zakupowe konsumentów dostosowały się do restrykcji nałożonych na państwa. Okres letnio- jesienny pozwolił na stabilizację w branży handlu. 

Październik i ponowne zamknięcie stacjonarnej gastronomii spowodowało, że konsumenci chętniej i częściej gotują w domach lub decydują się na dania gotowe. Na listach zakupów od września/października zaczęły pojawiać się artykuły typowo jesienne. Tradycyjnie sezonowe produkty takie jak herbata, kakao czy leki na przeziębienie w czasie chłodniejszych dni zyskują na popularności. Jesienna aura przynosi też wiele inspiracji wypiekami stąd duże wzrosty półproduktów takich jak mąka, masło, proszek do pieczenia czy bakalie. 

Czekając na grudzień i okres świąteczny konsumenci oszczędzają na produktach które nie są niezbędne na przykład kosmetyki. Analizując listy zakupowe zwróciliśmy też uwagę na zwiększoną aktywność użytkowników w 2020 którzy chętniej organizują zakupy przed wyjściem do sklepu, by te już na miejscu trwały krócej, oszczędzając czas i pieniądze.

W okresie 01.07 – 01.10.2020 użytkownicy aplikacji Listonic (grupa 250 tys osób) miała na swoich listach zakupów łącznie 21 Mln produktów (głównie spożywczych i innych kategorii FMCG. W tym samy okresie 2019 roku odnotowaliśmy 11 Mln produktów na listach zakupów Listonic. Skłonność konsumentów do planowania zakupów, we wszystkich opisanych powyżej kategoriach wzrosła więc o 85%. Mimo, że boom związany z planowaniem zakupów minął, zmiana zachowań konsumenckich tj mniejsza impulsywność działania i lepsze planowanie zakupów (głównie codziennych) stała się normą i ustabilizowała się.