Decyzje zakupowe podejmujemy online

Funkcjonowanie w nowej rzeczywistości zmienia sposób podejmowania decyzji zakupowych. Nieustanny dostęp do informacji sprawił, że konsument rozważniej wydaje pieniądze i wykazuje mniejszą spontaniczność.

Po dokonaniu decyzji zakupowej nowoczesny konsument dzieli się swoimi spostrzeżeniami i wpływa na decyzje innych. Przekaz reklamowy nie działa już tak silnie jak kiedyś. Teraz liczy się opinia innych użytkowników. Według raportu Nielsena „Trust In Advertising” (Ostatnia fala, 2009) 90% respondentów podejmuje decyzje zakupowe na  podstawie rekomendacji znajomych osób, a aż 70% na podstawie opinii zamieszczanych online.

Dzięki powszechnemu dostępowi do informacji moment wyboru – nazwany przez Google Zero Moment of Truth – coraz rzadziej następuje podczas kontaktu ze ekspedientem w miejscu sprzedaży. Częściej jest to moment, w którym konsument bierze produkt do ręki i zaczyna szukać informacji na jego temat.

W badaniu SMG/KRC 80% respondentów zadeklarowało, że wyrabia sobie opinię na temat firm online. Konsumenci wyszukują informacji także na temat producentów dóbr szybkozbywalnych. Prawdopodobnym impulsem do rozpoczęcia poszukiwań w sieci jest spotkanie nazwy marki lub produktu w innych mediach. Według badań przeprowadzonych przez TNS OPOB z 2010 roku we współpracy z Google i Media Saturn Holding tylko 1 na 5 respondentów dopuszcza zmianę decyzji zakupowej podjętej online – głównie ze względu na cenę lub działania sprzedawcy.

Polacy coraz częściej i bardziej świadomie korzystają z możliwości wyrażania opinii o produktach i usługach w sieci. Według badania TNS Digital Life robi to 59% polskich internautów (średnia 47%), co oznacza, że jesteśmy znacznie bardziej aktywni niż przeciętny użytkownik sieci na świecie. Choć dużą motywacją dla polskich konsumentów jest promocja lub oferta specjalna, niemal połowa użytkowników dzieli się informacjami w sieci po prostu z chęci przekazania dobrej rady bądź pomocy innej osobie.

Tylko 9% użytkowników deklaruje, że wypowiada się na temat marki negatywnie.

Popularność aplikacji mobilnych umożliwiających porównywanie cen, zasięganie opinii stanowi kolejny dowód na potrzebę potwierdzenia swojej decyzji zakupowej wśród innych konsumentów. Dla produktów RTV/AGD bardzo dobrymi aplikacjami są Nokaut oraz Ceneo. Aplikacja Listonic – wygodna lista zakupów – stanowi doskonałe źródło informacji o produktach FMCG. Konsumenci chętnie dzielą się swoimi opiniami na temat kupowanych produktów, a także dodają zdjęcia i oceniają je. Zeskanuj kod kreskowy aplikacją Listonic i sprawdź, co sądzą internauci!

tekst napisany na podstawie Raportu Komunikacja firm i konsumentów w epoce cyfrowej – nowe technologie a wykorzystanie tradycyjnych mediów