Grill popularny na listach zakupów – analiza produktowa.

Sezon grillowy w pełni. Zaostrzenia związane epidemią powodują, że nie organizowane są tradycyjne grille wśród przyjaciół i pełnej rodziny. Konsumenci decydują się na organizowanie grilli w mniejszym towarzystwie w zaciszach własnych ogrodów.


Sytuacja Covid-19 nie pomaga producentom którzy starają się dotrzeć do swoich klientów. Według analiz list zakupów z poprzednich tygodni wynika, że konsumenci kupują więcej, ale rzadziej. Przebieg pierwszych tygodni epidemii –tutaj oraz analiza list zakupów z okresu około świątecznego znajdziesz tutaj. Jak wygląda sytuacja z produktami grillowymi w okresie zaostrzeń związanych ze zgromadzeniami i wychodzeniem z domu?


Analiza oparta jest na porównaniu ilości dodawanych produktów w do list zakupów w aplikacji zakupowej Listonic. Okres porównawczy to kwiecień i maj 2019 roku do  2020 roku.

 

Kiełbasy i kaszanki

Grill nie obejdzie się bez dobrej kiełbasy, kaszanki i soczystej karkówki. W kwietniu 2019 odnotowany został wyraźny wzrost zainteresowania mięsem w tygodniu świątecznym to samo dzieje się w kwietniu 2020 roku. Zaobserwować można ogólny wzrost ilości dodań kiełbas, kaszanek i karkówek  w kwietniu 2020. Średnia ilość dodawania tych produktów wzrosła o ponad 340% w kwietniu 2020 porównując do kwietnia poprzedniego roku. Maj przedstawia się podobnie, lekki spadek zainteresowania w pierwszym tygodniu spowodowany był pogorszeniem się pogody. Reszta tego miesiąca w 2020 roku ze zdecydowanym wzrostem w porównaniu do 2019 roku. Maj tego roku pomimo epidemii zalicza ponad 200% wzrostu zainteresowania mięsami na grilla.  

 

Słone przekąski

Do menu grillowego dodawane są również słone przekąski, które spełniają swoje zadanie w oczekiwaniu na przyrządzanie gorących potraw z rusztu. W analizie wzięto pod uwagę paluszki, chipsy, krakersy, precelki i orzeszki. Wyraźny wzrost dodań tych produktów do list jest uzależniony również od tego, że konsumenci znacznie więcej czasu przebywają w domach. Porównując rok 2019 do 2020 w kwietniu wzrost zainteresowania słonymi przekąskami wyniósł średnio ponad 250%, natomiast w maju jest to ponad 165%.

 

Ketchupy i przyprawy

Nieodzownym dodatkiem do grillowych potraw jest ketchup i musztarda. Podobnie jak z innymi kategoriami, tak ketchupy i musztardy częściej trafiają do konsumenckich koszyków w 2020 roku. Pomijając okres okołoświąteczny zaobserwować można stabilny wzrost zainteresowania tymi dodatkami. W kwietniu 2020 odnotowany został średni wzrost popularności ponad 220% w maju podobnie 215%.

 

Mięso przyrządzane na grillowy ruszt musi być odpowiednio przyprawione lub marynowane. Okres okołoświąteczny to czas w którym przyprawy i marynaty trafiają do koszyków konsumentów najczęściej. Zainteresowanie tymi produktami w 2020 roku wzrosło podobnie jak w przypadku ketchupów i musztard w kwietniu o ponad 220%, w maju o 215%.

Piwo

Piwo jest numerem jeden wśród wyboru konsumentów jako niskoprocentowy alkohol pasujący do grillowego dymu. Zainteresowanie piwami wzrosło już na początku epidemii co można zaobserwować w analizie list zakupowych pierwszych tygodni marca (tutaj). Z uwagi na pogarszającą się pogodę w maju 2020 zainteresowanie tym produktem zmalało w porównaniu do kwietnia tego roku. Analizując ilość dodań piwa do list zakupów w porównaniu do 2019 roku, odnotowany wzrost dodań w kwietniu wynosi 252% natomiast w maju to już 165%.

Grille jednorazowe i akcesoria grillowe

 

Konsumenci organizując grilla dodają do swoich koszyków akcesoria grillowe, czyli węgiel, brykiet, tacki, czy podpałkę. Przyglądając się danym z list zakupów widać wpływ świąt na zainteresowanie grillami jednorazowymi  i akcesoriami grillowymi. Konsumenci w roku 2020 z powodu epidemii zdecydowali się na organizację grilli w okresie świątecznym, zastępując obiady świąteczne daniami z rusztu. Po okresie świąt zainteresowanie spadło, ale nadal jest ono dużo wyższe niż w analogicznym okresie 2019 roku. W kwietniu ilość dodań produktu grill jednorazowy wzrosło o ok.350%, w maju jest to już wzrost o 380%.
Podobnie to wygląda z akcesoriami grillowymi w stosunku do 2019 roku w kwietniu użytkownicy aplikacji Listonic dodawali produkty akcesoriów grillowych o 250% częściej, w maju jest to 200%.

 

Porównując analizy produktów kategorii grillowej widoczny jest trend unowocześniania świąt zamieniając świąteczne stoły w ogrodowe grille. Ma to związek z epidemią i zakazem organizowania zgromadzeń. Konsumenci nie mają szans na tworzenie dużych imprez i spotykania się ze znajomymi w lokalach. Decydują się na małe grille w ciszy własnego ogrodu. Pogoda sprzyja do grillowego i ogrodowego relaksu, dlatego też marki inwestują w promocję swoich grillowych produktów na listach zakupów.

 

Z możliwości tej skorzystały marki:

  •  Pudliszki z banerem w Listonic:

  • Aldi z oferta ogrodową:

 

Zainteresowanie grillami w sieci wyszukiwania potwierdza wzrost popularności tym hasłem. Zaostrzenia związane z epidemią nie spowodowały zwolnienia w organizowaniu grillowych spotkań w małych grupach.