Guilty pleasure na listach zakupów- słodycze.

Jeszcze pod koniec 2019 roku perspektywy dla rynku słodyczy były optymistyczne. Wyrobiona pozycja marek, odpowiednia komunikacja oraz wzrost spożycia wskazywały na wysokie wzrosty w 2020 roku. Z drugiej strony szerzący się trend zdrowego trybu życia namawia konsumentów na ograniczenia spożywania słodkich przekąsek.  Wydarzenia tego roku jednak wywróciły wszelkie spekulacje i perspektywy do góry nogami.

Rynek słodyczy w Polsce ma się bardzo dobrze, zacięta konkurencja pomiędzy producentami wymaga wprowadzania zmian w produktach i dostosowywania się do trendów zakupowych konsumentów. Na temat rozwiązań pojawiających sie na rynku słodyczy pisaliśmy już w artykule Zmiany na rynku czekolad. Nowe formaty, smaki i rodzaje.”.

W Listonic prowadzimy badania i analizy list zakupów, tak by poznać naszych użytkowników oraz zrozumieć ich potrzeby. Chcemy zwrócić uwagę na zainteresowanie produktami o wysokiej zawartości cukru. Analiza oparta jest na porównaniu dodań z okresu wrzesień 2019- września 2020 do z średniej z sierpnia 2019.

Słodycze na listach zakupów

 

W ciągu roku, największe wzrosty zainteresowania, słodycze odnotowują w okresach jesienno- zimowych, oraz typowo świątecznych (grudzień, kwiecień). Wykres przedstawiający kategorię słodyczy, potwierdza wzrost zainteresowania słodyczami w okresie Świąt Bożego Narodzenia, oraz przekąsek w okresie Sylwestra. 

W momencie ogłoszenia lockdownu w Polsce (9-15 marca), rozpoczął się ogromny wzrost dodań słodyczy do list zakupów. Do koszyków zakupowych trafiało ponad 400% więcej czekolady, prawie 350% więcej gum, ponad 250% więcej batonów oraz słonych przekąsek. Wysoki poziom zainteresowania, utrzymał się do 13-19 kwietnia. Nagły spadek nie trwał długo, bo już po tygodniu, kategoria znów odnotowała wzrosty. Stabilny poziom (średnio o 180%) wzrostu zainteresowania utrzymywał się do końca czerwca.

Wraz z nadejściem lipca i sierpnia, zainteresowanie słodyczami wróciło do poziomu sprzed lockdownu. Ponowny wzrost, zanotowany został w momencie otwarcia szkół. Już w ostatnim tygodniu sierpnia, batony oraz gumy budziły większe zainteresowanie o prawie 150%.

Z analizy danych, dotyczących produktów z kategorii słodyczy, wynika, że konsumenci w czasie epidemii dodawali do swoich koszyków zakupowych znacznie więcej słodyczy i przekąsek. Miało to związek z zamknięciem w domu, słodycze często są sposobem na nudę lub dobrym dodatkiem w trakcie oglądania filmów i seriali. Pomimo, że przekąski i słodycze są produktami impulsywnymi (nie planujemy zakupów tych produktów) to na listach zakupów w czasie epidemii pojawiały się dużo częściej. Izolacja społeczna i spędzanie czasu w domu sprawia, że aktywność fizyczna maleje, a chęć sięgnięcia po słodką lub słoną przekąskę wzrasta. W czasie pandemii koronawirusa problem związany z otyłością nie znika, a jedynie się powiększa. 

Napoje na listach zakupów

Najlepszy okres dla kategorii produktów napoje to czas letni (czerwiec, lipiec i sierpień) oraz okresy świąteczne. Powyższy wykres danych z list zakupów potwierdza znaczny wzrost dodań napoi gazowanych oraz izotoników w czasie Świąt Bożego Narodzenia oraz Sylwestra.

Rozpoczęcie lockdownu w Polsce (9-15 marca) przyczyniło się do lepszej organizacji zakupów przez konsumentów. Kategoria napoi na początku marca nie odnotowała, aż tak wysokich wzrostów jak słodycze, zmieniło się to jednak w momencie nadejścia kwietnia i Świąt Wielkanocnych. 

Okres końcówki marca i kwietnia to wzrost dodań napoi gazowanych nawet do 340%, soków do 200% oraz izotoników i energetyków do 200%. Te ostatnie w ciągu tego roku utrzymują bardzo wysoki poziom dodań średnio o 180% na przestrzeni ostatnich miesięcy. Popularność napoi izotonicznych oraz energetyków związane jest między innymi z rozszerzeniem ofert tych produktów o nowe smaki, składy oraz łatwą dostępność w sklepach.

W wakacje dużą popularnością cieszyły się napoje energetyczne oraz izotoniki, które Polacy planowali kupić blisko dwa razy częściej w porównaniu do poprzednich miesięcy. Zapewne wpływ na to miał fakt, że po kilku tygodniach izolacji postanowiliśmy aktywnie spędzać czas – wróciliśmy do biegania i przesiedliśmy się na rowery, a jak powszechnie wiadomo tego rodzaju płyny dobrze nawadniają i dodają energii dodaje Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Team Manager w Listonic.

Junk Food- podsumowanie

W reakcji na negatywne emocje oraz stres związany z lockdownem konsumenci częściej sięgają po słodkie napoje oraz przekąski. Przez okres 3 miesięcy zainteresowanie słodyczami utrzymywało się na wysoki poziomie, jest to alarmująca wiadomość w czasach gdzie otyłość staje się społecznym problemem. Stan w którym konsumenci pozbawieni ruchu i aktywności zaczynają inwestować w niezdrowe przekąski to prosta droga do pogłębienia problemów ze zdrowiem i wagą.

Polacy jednak wraz ze znoszeniem obostrzeń związanych z pandemią zmieniali swoje nawyki żywieniowe  z tygodnia na tydzień coraz rzadziej planowaliśmy zakup słodyczy i napojów gazowanych. Największy spadek dodań tej kategorii produktów do list zakupów przypadł na początek lipca, czyli moment, kiedy w Polsce rozpoczęło się lato, a Polacy tłumnie zaczęli wyjeżdżać na wakacje.

Zainteresowanie przekąski i słodkimi napojami powoli powraca wraz z powrotem szkół, nie jest to jednak tak wysoki poziom jak w momencie wprowadzenia obostrzeń związanych z epidemią. 

Jak widać trendy planowania zakupów z kategorii junk food uległy zauważalnej zmianie w stosunku do lat poprzednich. Niezależnie od znaczących wahań w tej kategorii, które obserwowaliśmy na przestrzeni całego roku, obecnie widzimy, że obie kategorie ustabilizowały się o notują wzrost ~+25% w stosunku do sierpnia 2019, czyli okresu wakacyjnego, który jest intensywny zakupowo. Świadczy to o stabilizacji trendu lepszego planowania codziennych zakupów przez Polaków i coraz chętniej wykorzystywanych technologiach, dla ułatwienia tej czynności. Tu z pomocą wielu rodzinom przychodzi Listonic – mobilna lista zakupów.