Kilka słów o kawie i herbacie. [Infografika+ raport]

           Kawa czy herbata? Większość dorosłych Polaków deklaruje, że nie wyobraża sobie dnia bez wypicia kawy, natomiast część konsumentów stawia na aromatyczną herbatę. Oba napoje posiadają wiele zalet i można je konsumować zarówno tradycyjnie na ciepło, jak i w wersji orzeźwiającej RTD (ready to drink).

Kawa i herbata w Listonic.

             Polacy kochają herbatę i kawę, prawie 80% naszych rodaków pija herbatę codziennie nawet w upalne dni. Co trzeci Polak pije ją nawet kilka razy dziennie. Rocznie jesteśmy w stanie zaparzyć nawet kilogram liści tego napoju. Niewiele mniej, bo 66% rodaków pije regularnie kawę. Połowa z tej liczby rozpoczyna w ten sposób dzień, plasuje nas to na 11 miejscu na świecie pod względem ilości wypijanej kawy na osobę. Sprawdziliśmy ile miesięcznie użytkownicy naszej aplikacji Listonic dodają herbatę lub kawę do swoich zakupów. 

                          Wykres przedstawia ilość dodań produktu jakim jest kawa w aplikacji zakupowej Listonic na przestrzeni 2017- 2019 rok. Biorąc pod uwagę wzrost liczby użytkowników aplikacji Listonic na przestrzeni ostatnich dwóch lat, można wywnioskować stabilne zainteresowanie produktem z niewielkim wzrostem na okres świąteczny co jest naturalnym zjawiskiem w branży spożywczej.  

                   Powyższy wykres przedstawia ilość dodań herbaty w aplikacji zakupowej Listonic. Podobnie jak w przypadku kawy najliczniejsze wyszukiwanie herbaty przypada na okresy świąteczne. Wyraźnie widać różnice zainteresowania tym produktem ze względu na porę roku, latem popularność herbaty spada nawet o 40%.

Jak wygląda rynek branży kaw i herbat z uwzględnieniem marek? Napisz do nas, a wyślemy Ci darmowy raport “Jakie marki kaw i herbat najczęściej wybierają Polacy?”

Jaki będzie następny hit wśród konsumentów? 

              Kategoria kaw i herbat plasuje się w pierwszej 10 największych segmentów rynku FMCG. Głównymi konsumentami kawy są osoby w przedziale wiekowym 18-35 lat, pracujące w dużych miastach, żyjące w biegu i pragnące produktów instant. Producenci widząc potencjał kaw i herbat jako jedne z najbardziej popularnych napojów odpowiadają na te potrzeby wprowadzając napoje w wersji  RTD (ready to drink). Orzeźwiająca alternatywa w wygodnej formie. Napoje herbaciane oraz mrożone kawy w puszkach lub kartonikach pojawiły się już parę lat temu na półkach sklepowych i radzą sobie bardzo dobrze.

            “Rynek kaw mrożonych i chłodzonych oraz gotowych do picia przyspiesza tempo rozwoju, a produkty te cieszą się powodzeniem szczególnie wśród młodego pokolenia. W 2017 roku co piąty nowy produkt na rynku kaw (19 proc.) należał właśnie do kategorii kaw mrożonych i RTD”. Wynika z najnowszych badań Mintel Global New Products Database (GNPD) przedstawionych w artykule dla portalu dlahandlu.pl 

            Prawie 70% konsumentów kawy deklaruje, że odpowiednią alternatywą dla napojów słodkich jest kawa i herbata RTD.

            Kawa gotowa do picia w puszkach lub kartonowych kubkach to stosunkowo niewielka kategoria, która warta była 22,9 mln zł w 2017 r. Porównując z rokiem 2016 zauważamy wzrost z 22,5 mln zł. Polacy w ciągu ostatnich trzech lat wypili po 4,3 mln litrów tych napojów. Jej wartość na okres 12 miesięcy liczonych od maja 2018 wyniosła 3,9 mld zł.

            “W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej pod kątem wartości sprzedaży kategoria kawy zanotowała wzrost o 5,5%, przy jednoczesnym stabilnym wolumenie sprzedaży w kilogramach, który zmienił się o 0,7%. Takie wartości zmian świadczą o tym, że cała kategoria urosła głównie dzięki wzrostowi średnich cen, które były widoczne w każdym segmencie. Do wzrostu całej kategorii w największym stopniu przyczyniły się segmenty kawy ziarnistej i mielonej, których wartość sprzedaży zwiększyła się odpowiednio o 44,1% i 34,7%.” komentuje Przemysław Maciejewski Client Specialist w Nielsenie, więcej na hurtidetal.pl 

                 Wyniki wyszukiwania frazy kawy mrożonej na stronie Google wskazują na coraz większe zainteresowanie konsumentów tym napojem. Wyraźny pik pojawiający się w czerwcu 2019 r. wskazuje na popularyzację kawy mrożonej, wpływ na ten wynik mogła mieć również pogoda, która w miesiącu czerwcu przekraczała rekordowe wartości nawet 35 stopni. Producenci kaw tradycyjnych w związku ze spadkiem zainteresowania w okresie letnim wprowadzają na rynek swoje alternatywne produkty RTD.

              Wartość spożycia herbaty RTD w Polsce wypada relatywnie wysoko w porównaniu do innych krajów europejskich. Udział Polski w tym sektorze Unii Europejskiej to ponad 6%. Największą część stanowią Niemcy oraz Włochy. W ostatnich latach Polska zajmowała 6 miejsce pod względem wartości sprzedaży herbaty RTD w krajach Unii. Wyprzedzają nas tylko Włochy, Holandia, Francja oraz Belgia. W większości krajów Europy wartość całkowita sprzedaży herbaty RTD to 2-3% w odniesieniu do wszystkich napojów. 

              “Konsumenci herbaty RTD są to najczęściej osoby poniżej 45 roku życia. Ponad 40% ankietowanych deklaruje, że pije ten typ napoju co najmniej raz w miesiącu, a 5% spożywa go codziennie. 37% ankietowanych w ogóle nie pije herbaty RTD, ponieważ im nie smakuje lub w ich mniemaniu nie jest zdrowsza.” mów Anna Barabasz-Sawińska Marketing Director CEE Grupa Maspex, dla raportu assets.kpmg 

                     Wyniki zainteresowania frazą “herbata mrożona” w wyszukiwarce Google wskazują na coraz większą popularyzację tego napoju. Podobnie jak w przypadku kawy, herbata ma niski wolumen w okresie letnim, dlatego w tym czasie producenci stawiają na produkty instant z tego sektora. Duża ilość pojawiających się nowości w roku 2019 przełożyła się na wyraźny wzrost zainteresowania w okresie letnim tego roku.

Kawa czy herbata w liczbach.

źródło danych: assets.kpmg

           Najwięksi producenci sektora FMCG tacy jak Nestle, Coca Cola, Unilever mają w swojej ofercie produktów aromatyczne napoje herbaciane. Jeśli szukacie pobudzenia i orzeźwienia znajdziecie również szeroki asortyment kaw RTD. Posiadają obniżoną zawartość kofeiny, aniżeli w normalnej kawie parzonej, ale są doskonałą dla nich alternatywą.

               A Wy wolicie tradycyjną parzoną kawę i aromatyczna herbatę, czy stawiacie na wygodne alternatywy RTD? Napiszcie w komentarzu.

Jakie marki kaw i herbat najczęściej planują kupić Polacy? Napisz! 

Takie dane wysyłamy za darmo

 

Zestawienie produktów RTD największych marek: