Kosmetyki vs pieczywo – różnice w listach zakupów kobiet i mężczyzn

Shopping_cart

 

O istnieniu różnic w zwyczajach zakupowych mężczyzn i kobiet nie trzeba nikogo przekonywać. Czy przekładają się one na zakupy online? Jakie kategorie różnią damskie i męskie listy zakupów?
Listonic przeanalizował listy użytkowników obu płci na podstawie
50 tys. losowo wybranych produktów.

Podczas zapisywania produktu na liście zakupów Listonic, zostaje on automatycznie przyporządkowany do jednej z 30 kategorii. Porównując wybierane przez kobiety i mężczyzn pozycje, widzimy, że płeć nie ma znaczącego wpływu na 10 najpopularniejszych zakupowych kategorii. Prym wiodą produkty codziennego użytku – artykuły spożywcze, higiena i chemia gospodarcza. Jedyna różnica, jaką w top 10 kategorii możemy zaobserwować, to tytułowe kosmetyki, częściej wpisywane na listy przez panie, i cieszące się większym uznaniem wśród panów pieczywo.

KATEGORIE NAJCZĘŚCIEJ WYBIERANE NA LIŚCIE ZAKUPÓW LISTONIC
Kobiety Mężczyźni
Warzywa i Owoce Warzywa i Owoce
Nabiał Nabiał
Przyprawy, sosy, dodatki Przyprawy, sosy, dodatki
Art. sypkie Art. sypkie
Mięso i Wędliny Mięso i Wędliny
Woda i Napoje Woda i Napoje
Higiena Higiena
Kosmetyki Pieczywo
Chemia gospodarcza Chemia gospodarcza

 

Różnice zaczynają się uwidaczniać w drugiej i trzeciej dziesiątce kategorii ułożonych względem częstości wybierania. Ogółem, na 30 kategorii mamy 16 różnic pomiędzy obiema płciami.

tabela 2W większości przypadków liczba produktów wybranych z danego rodzaju rozkłada się symetrycznie między damskimi a męskimi listami zakupów. Jednak w kategoriach „Alkohole i tytonie” oraz „Motoryzacja” mamy do czynienia ze sporą dominacją panów (ponad 10%). Panie mają przewagę w kategoriach „Kosmetyki” i „Art. dla zwierząt”, wynosi ona jednak mniej niż 10%.

wykres

Sporządzanie list jest jednym ze sposobów na uniknięcie kupowania kompulsywnego. W przypadku zakupów tradycyjnych, spośród osób dotkniętych impulsywną potrzebą dokonania zakupu 80-90% to kobiety, zaś 10-20% stanowią mężczyźni. Powyższe statystyki zaskakująco zmieniają się, gdy odniesiemy je do zakupów on-line; tu szanse na kompulsywny zakup są już praktycznie wyrównane. Do impulsywnego kupowania najczęściej dochodzi podczas spacerów po sklepie, zarówno realnych, jak i wirtualnych; zaplanowanie zakupów na liście związane jest z chęcią oszczędzenia czasu i zakupu konkretnych produktów.

Mimo, że zakupy planowane i kompulsywne różnią się dalece pod względem motywacji, wzorzec najczęściej wybieranych kategorii zakupowych pozostaje identyczny. Kobiety częściej kupują kosmetyki, a panowie – artykuły spożywcze.

Według naukowców, na podstawie zakupowych zachowań płci można stwierdzić, że kobiety są Spacerowiczkami, a mężczyźni Łowcami. Być może, dzięki naszemu zestawieniu, do tej charakterystyki możemy dodać ZadbanaNajedzony.

ŹRÓDŁA

http://www.redstage.com/2012/07/25/online-buying-behavior-the-difference-between-men-and-women/

http://www.telegraph.co.uk/science/science-news/6720150/Shopping-styles-of-men-and-women-all-down-to-evolution-claim-scientists.html

http://www.pracownia-rubin.pl/seo/artykul-25.php

http://dailyinfographic.com/men-vs-women-online-shopping-infographic

http://psychiatria.mp.pl/uzaleznienia/show.html?id=73538

http://www.wydawnictwo.wsei.lublin.pl/files/029-046%20M.%20Makarewicz,%20M.%20Piechota,%20W.%20Story%20-%20Plec%20a%20zakupoholozm.pdf

http://farm3.staticflickr.com/2089/2360269448_12705b5450.jpg

obrazek na licencji Creative Commons