Kupony jakich nie znasz, a są najbardziej na rękę producentom branży FMCG!

Znasz kupony McDonalda i kupony na zakupy w e-sklepach, ale czy wiesz że w najbardziej kuponowym kraju kupony są przede wszystkim na zakupy domowe? Można je realizować w prawie każdym sklepie. Kupony na ciastka, herbaty i proszki do prania istnieją też w kilku krajach europejskich, łącznie z Polską, gdzie są jeszcze nowością.

Zaczęło się od Coca-Coli

Prawdopodobnie pierwszy kupon na Świecie – XIX wiek – uprawniał do darmowej szklanki Coca-Coli. Zdjęcie z Wikipedii
Prawdopodobnie pierwszy kupon na Świecie – XIX wiek – uprawniał do darmowej szklanki Coca-Coli. Zdjęcie z Wikipedii

Rok po uruchomieniu firmy Coca Cola w Atlancie, jeden z jej założycieli: Asa Candler, jak później się okazało, marketingowy geniusz, wymyślił, że będzie rozdawał karteczki uprawniające do otrzymania darmowej szklanki Coca Coli z dystrybutora. Karteczki były rozdawane przez pracowników i przedstawicieli handlowych firmy, a właściciele dystrybutorów w zamian za wydawanie darmowych napojów dostawali ich ekwiwalent w syropie Coca Coli.

Przyjrzyj się, a zobaczysz dystrybutor Coca Coli z 1909 roku. Zdjęcie z Wikipedii
Przyjrzyj się, a zobaczysz dystrybutor Coca Coli z 1909 roku. Zdjęcie z Wikipedii

Akcja okazała się działać cuda, więc firma poszła za ciosem i zabrała się za bardziej masową  dystrybucję kuponów. Kupony były wkładane do gazet i magazynów oraz wysyłane pocztą. Przyjęło się uważać, że jednym z ważniejszych powodów rozwoju firmy i podboju pozostałych stanów, a później innych krajów jest właśnie zastosowanie kuponów.

Od tego czasu kupony były wykorzystywane coraz częściej aż w 1965 roku połowa rodzin w USA korzystała z kuponów.

Działania kuponów dzisiaj

Podstawą, są kupony drukowane, które najczęściej występują w zestawach z których najsmakowitsze kąski trzeba wycinać i zostawiać w sklepie w zamian za zniżkę. Sklep takie kupony wysyła do centrum rozliczeniowego kuponów (Coupon Clearing House). Takie centrum sprawdza, czy kupony nie są podrobione i wysyła raport o skuteczności kuponów do producenta produktu który trzeba było kupić, żeby dostać zniżkę. Producent na tej podstawie zwraca pieniądze i koszty obsługi do centrum rozliczeniowego, które dalej rozdysponowuje pieniądze do sklepów.

Działanie ekosystemu kuponowego

Na schemacie widnieje instytucja dystrybutora kuponów. Kupony są rozprowadzane na kilka sposobów. Tradycyjnie jest to głównie ulotka wkładana do gazet i magazynów, ale są także kupony wysyłane pocztą, pobierane z specjalnych kiosków z kuponami, naklejane na produkty, będące częścią reklamy, …

Powycinane kupony. Zdjęcie na CC od StockMonkeys.com
Powycinane kupony. Zdjęcie na CC od StockMonkeys.com

Ewolucja kuponów

Zaczęło się od kuponów drukowanych, które trzeba wycinać, po czym najlepiej organizować je w klaserach lub innymi metodami, które pozwolą na szybkie przeglądanie.

Klaser z kuponami. Zdjęcie na licencji CC by Cristina
Klaser z kuponami. Zdjęcie na licencji CC by Cristina

Kolejny etap rozwoju kuponów, to częściowe przeniesienie ich do Internetu. Amerykanie mają strony, na których można przeglądać kupony i zaznaczać te, które nas interesują. Po czym trzeba pobrać aplikację na komputer, która łączy się ze stroną i drukuje na domowej drukarce wybrane przez nas kupony. Następnie, tak, jak każde inne papierowe kupon można je zostawiać w sklepie w zamian za zniżkę. If it ain’t broke, don’t fix it :)

Screen ze strony Coupons.com
Screen ze strony Coupons.com

Dla rynku kuponowego zmiana ery Internetu desktopowego na mobile to większa rewolucja. Powstały aplikacje, takie jak np. iBotta (miliony użytkowników), które prezentują kupony, pozornie nie różniące się od tych drukowanych. Różnica jednak jest diametralna: kupony te nie dają zniżki, ale zwrot pieniędzy np. na konto paypal. W układance nie ma klasycznego centrum rozliczeniowego, a sklep nie występuje jako pośrednik w przekazywaniu kuponów. Dowodem zakupów i zrealizowania kuponów są zdjęcia paragonów przesyłane przez użytkowników aplikacji. Niektóre aplikacje łączą się z systemami informatycznymi wybranych sieci handlowych i dzięki temu jeśli np. podamy w aplikacji swój numer karty lojalnościowej danej sieci, to nie będzie trzeba wysyłać zdjęć paragonów tej sieci, bo aplikacja sama sprawdzi w systemie kasowym co zostało kupione.

Screeny z aplikacji iBotta
Screeny z aplikacji iBotta

Polska

U nas rozwija się aplikacja Kupony Żbik (duma autora tego tekstu), w której można przejrzeć i wybrać  kupony, po czym zrobić zakupy w dowolnym sklepie w Polsce i po przesłaniu zdjęcia paragonu dostać zwrot pieniędzy na konto bankowe. Kupony Żbik można spotkać też np. na stronach facebookowych marek takich jak FRoSTA, Monini, Żywiec Zdrój albo w aplikacjach Danone: DanOn Genius -> zakładka Moje kupony.

Grafika Kuponów Żbik
Grafika Kuponów Żbik

Ciekawostki kuponowe ze Stanów

Extreme Couponing – zjawisko społeczne, gdzie ludzie tak dobierają kupony i inne promocje, aby po połączeniu zrobić zakupy za bardzo małe kwoty. Przykład zakupy warte $400 zrobione za $10. Itnieje nawet reality show traktujący o extreme couponingu.

Inne ciekawostki:

  • Z kuponów regularnie korzysta 80% populacji, ale czym rodzina zamożniejsza, tym częściej z nich korzysta.
  • Klient podczas jednych zakupów średnio realizuje kupony na 11,5% wartości swojego koszyka zakupowego.
  • 10% aktywowanych mobilnych kuponów jest realizowana.
  • 0,2-0,5% kuponów z gazet i magazynów jest realizowanych.
  • Wśród najczęściej używanych aplikacji na telefony są 2 aplikacje kuponowe.
  • Średnia wartość zrealizowanego kuponu to $1,27, a średnia wartość kuponu dostępnego dla klientów, to $1,56
  • Drukuje się 300 miliardów kuponów z czego 1/3 to kupony na jedzenie, pozostałe kupony dotyczą np.: kosmetyków czy chemii domowej.
  • Realizuje się 2 miliardy kuponów na jedzenie i 1 miliard pozostałych kuponów.

Artykuł został po raz pierwszy opublikowany gościnnie na stronie Feedback