Lidl vs. Biedronka – sprawdź kto zyskał w wyścigu sieci handlowych w 2013

Analizując nazewnictwo list zakupów z 2012 i 2013 roku zespół Listonica sprawdził które z sieci handlowych cieszą się popularnością wśród Polaków, które najwięcej zyskały, a które straciły.

Listonic to lista zakupów na telefony komórkowe, używana kilka razy w miesiącu przez prawie 100 tys. osób. Część nazw tych list pochodzi od sklepu, w którym klient zamierza zrobić zakupy, np. „Carrefour” albo „Zakupy w Małpce”.

W przeciągu roku najwięcej zyskał Lidl, który w 2013 pojawia się w nazwach list zakupów o 5% częściej, niż w 2012 roku. W tym okresie można było zauważyć wzrost popularności również takich sklepów jak Kaufland, Biedronka, Netto, Aldi i Stokrotka, choć żaden z nich nie przekroczył 1% wzrostu popularności. Natomiast największy, ponad 3,5% spadek, odnotowała sieć Real. Widoczną stratę w porównaniu z wcześniejszym okresem odnotowały również Tesco, Makro i Auchan.

Pozostałe zmiany w nazwach list mieszczą się w granicach błędu statystycznego i wynikają z naturalnych fluktuacji w zachowaniach użytkowników, a co za tym idzie, nie są istotne w wynikach niniejszej analizy. Można uznać, że świadomość tych marek nie zmieniła się znacząco w analizowanym okresie.

Gdzie użytkownicy Listonic planują zakupy
Gdzie użytkownicy Listonic planują zakupy

W przypadku największych wzrostów i spadków natomiast istnieje silna korelacja z działaniami danych sieci handlowych. Tak wyraźny spadek widoczności Real w nazwach list zakupów jest spowodowany sukcesywnym wycofywaniem się tej marki z polskiego rynku i związanym z tym prawie całkowitym zawieszeniem działań marketingowych. Natomiast wzrost wystąpień Lidla można połączyć z gigantyczną, sukcesywnie przeprowadzaną kampanią reklamową oraz polityką produktową, która sprawia, że niektóre zakupy można zrobić tylko w tym sklepie, co zachęca do nazywania listy nazwą sklepu.

Uwagi:

  • Planuje się zazwyczaj większe zakupy, możliwe, że w przypadku mniejszych zakupów tabelka wyglądałaby inaczej.
  • Użytkownikiem Listonic nie jest typowy Polak. Statystycznie użytkownik Listonic ma dobrego smartfona, Internet w telefonie, mieszka w dużym mieście, ma 25-45 lat i potrafi instalować aplikacje na telefonie :) No i najważniejsze: odpowiada za zakupy rodzinne.

Tekst ukazał się gościnnie na Nowym Marketingu.