Listy zakupów przed i po lockdownie Covid-19- analiza produktowa.

Od początku restrykcji w handlu spowodowanych epidemią Covid-19 minęło ponad 21 tygodni. Był to czas w którym widoczne były duże fluktuacje odwiedzin placówek handlowych, które w większości przypadków były ściśle skorelowane z wydarzeniami epidemicznym na świecie i w kraju. Wpłynęło to na  zachowania konsumentów, które zmieniają się z tygodnia na tydzień dynamicznie.


Pierwsze tygodnie, których szczegółowy opis znajdziesz TUTAJ przebiegły w stanie zamrożenia gospodarki. Nagłe i radykalne zaostrzenia związane z zamknięciem miejsc publicznych, ograniczeniami w sklepach oraz nawoływaniem do pozostania w domu, spowodowały, że konsumenci powrócili do roztropniejszego podejmowania decyzji zakupowych. Zmniejszyła się częstotliwość odwiedzin sklepów spożywczych na korzyść wielkości jednorazowego koszyka zakupowego. Zachowania te utrzymywały się, aż do maja, może potwierdzić to analiza list zakupowych z kwietnia, którą znajdziesz TUTAJ. Nawet okres Świat Wielkanocnych nie zmienił zachowania konsumentów, którzy ostrożniej podchodzi do spotkań rodzinnych. Epidemia spowodowała zatrzymanie impulsywności zakupowych, na rzecz przemyślanych zakupów w supermarketach.


W tym artykule znajdziesz analizę dodań produktów do list zakupów w aplikacji Listonic na przestrzeni maja, czerwca oraz lipca. Ilości produktów porównywane są do średniej dodań z czerwca 2019 roku.

Listy zakupów przed i po lockdownie

Produkty spożywcze

Podstawowe produkty

Maj był ostatnim miesiącem z obostrzeniami związanymi z zamknięciem restauracji i usług. W tym miesiącu zaobserwować można powolny spadek dodań podstawowych produktów do list. Czerwiec i lipiec to miesiące w których ustabilizowała się wartość dodań tych produktów, jednocześnie jest ona o śr.80% większa w porównaniu do średniej z czerwca 2019 roku. Mimo delikatnych spadków, widać, że tendencja do lepszego planowania zakupów spożywczych, utrzymuje się wśród konsumentów?

Nabiał

Jedna z najszerszych kategorii- nabiał. W pierwszych tygodniach maja nabiał zyskiwał wzrosty dodań do listy nawet do 260% w stosunku do czerwca 2019 roku. Czerwiec i lipiec 2020 to czas w którym ustabilizowała się sytuacja po otwarciu usług. Z ponad 200% wzrostów ilość dodań nabiału do list spadła do średniego poziomu 170%. Jaja, sery i mleko to produkty które nadal budzą wysokie (ok.190%) zainteresowanie wśród użytkowników Listonica. Popularność produktów nabiału w lipcu spadła o ok. 50% w stosunku największych pików maja. Jednym produktem który utrzymuje ponad 200% wzrost popularności w stosunku do zeszłego roku są jajka. Pozostałe produkty w tej kategorii utrzymują wartość powyżej średniej czerwcowej z 2019 roku.

Sypkie

Produkty sypkie na przestrzeni 3 miesięcy utrzymywały stabilny poziom z niewielkim spadkiem z 200% na 160%. Jedynym produktem wyróżniającym się jest mąka. Produkt ten w czasie epidemii odnotował wysoką popularność na listach, w ciągu miesiąca czerwca spadł z prawie 570% na 220% i ustabilizował swoją pozycję w tym przedziale. Wszystkie produkty w tej kategorii utrzymują wartości dużo powyżej średniej z czerwca 2019 roku.

Produkty śniadaniowe


Przyprawy i sosy

Produkty mrożone

Słodycze i przekąski


Produkty dla dzieci

Pozostałe kategorie FMCG takie jak produkty śniadaniowe, sosy, przyprawy, produkty mrożone, słodycze oraz produkty dla dzieci odnotowują podobną tendencję jak poprzednie kategorie. Wysoka popularność w czasie epidemii stopniowo po lockdownie spada do stabilnej wartości. Wszystkie kategorie przewyższają wyniki dodań z roku 2019, z wyjątkiem pojedynczych produktów. Przykładowo sosy odnotowały spory spadek bezpośrednio po dokonaniu zapasów tych produktów przez okres epidemii, natomiast słodycze przechodzą w naturalny, sezonowy spadek popularności, który powinien utrzymać się do jesieni. Pierwsze 3 miesiące epidemii (marzec, kwiecień, maj) były miesiącami w którym konsumenci podchodzi rozważnie do zakupów, odwiedzając sklepy rzadziej. Czerwcowy lockdown pokazał że konsumenci powoli wracają do starych nawyków impulsywnego kupowania, ale nie jest to stan sprzed epidemii.

Napoje zimne i ciepłe

 


Okres letni to czas w którym królują napoje i wody. Po lockdownie można zaobserwować niewielki spadek zainteresowania napojami. Wyjątek stanowi pierwszy tydzień lipca, w którym popularność napoi osiągnęła poziom zbliżony do czerwca 2019 roku. Napoje ciepłe natomiast odnotowują spadek podobny do innych kategorii FMCG jest to związane z sezonowością tych produktów.

Alkohol

 

Alkohole są jedną z najstabilniejszych kategorii produktowych na listach zakupów. Co można sprawdzić w poprzednich analizach Covid-19. Od początku maja sytuacja związana z alkoholami stabilnie uformowała swój poziom zainteresowania. W stosunku do czerwca 2019 roku cydr utrzymuje popularność na poziomie ok.240%, piwa ok. 180% natomiast cydry odnotowywały dużą fluktuację na przestrzeni 2 miesięcy, stablilizujac swoja wartośc dopiero pod koniec czerwca na poziomie ok.120%.

Zakupy drogeryjne

Kosmetyki

Chemia gospodarcza

Leki

 

Kategorie zakupów drogeryjnych jako jedne kategoria produktów FMCG nie odnotowały dużych zmian w popularności na listach zakupów przed i po lockdownie. Zainteresowanie produktami kosmetycznymi oraz chemii gospodarczej stabilnie utrzymuje swój poziom na przestrzeni miesięcy. Jednocześnie widoczny jest wzrost we wszystkich kategoriach średnio o 180% w porównaniu do czerwca 2019 roku. Niższe zapotrzebowanie na leki na alergię oraz podwyższone zainteresowanie leków na zgagę spowodowane jest restrykcjami związanymi z siedzeniem w domu konsumentów. Po lockdownie leki na alergie i przeciwbólowe częściej trafiały na listy zakupów, co spowodowane jest częstszymi podróżami oraz wychodzeniem z domów klientów.

Zakupy Nonfood

Produkty z kategorii nonfood takie jak art. biurowe czy prasa utrzymują stałe zainteresowanie użytkowników list zakupów. Widoczny jest lekki wzrost popularności książkami i prasą po lockdownie. Węgiel i brykiet jak produkt non food jego zainteresowanie uzależnione jest przede wszystkim od warunków pogodowych. Pierwszy tydzień czerwca udowodnił, że konsumenci zapragnęli grilli i spotkań, dzięki temu produkt ten zyskał aż 380% wzrost dodań do list zakupów.

Wnioski

Zanim będzie można podsumować ostatnie tygodnie zniesień restrykcji związanych z epidemię przypomnijmy, jak wyglądały pierwsze miesiące z Covid na listach zakupów.

Pierwszy miesiąc epidemii:
W pierwszym tygodniu konsumenci postawili na zakup najpotrzebniejszych produktów  (ryż, kasza, mąka, mleko gotowe sosy w słoikach, dżemy, pieczywo). Strach przed ograniczeniem spowodował, że Polacy przykładali uwagę tylko do produktów niezbędnych.  Dodatkowe ograniczenia wprowadzone w drugim tygodniu sprawiły, że użytkownicy Listonic postawili na poprawę komfortu życia w kwarantannie dodając więcej przekąsek (czekolada, batony, ciastka), półproduktów do wypieków (cukier waniliowy, proszek do pieczenia) czy alkoholi (cydr, piwo, wino). Poza artykułami spożywczymi obserwujemy wzrostowe trendy w kategoriach produktów związanych ze sprzątaniem, urządzaniem mieszkań, ogrodów a także wśród artykułów kosmetycznych (do pielęgnacji ciała).” –więcej na temat pierwszego miesiąca epidemii znajdziesz tutaj.

Drugi miesiąc epidemii:
W połowie kwietnia, a dokładnie od 10 do 13 kwietnia większość Polaków przeżywała Święta Wielkanocy. (…) Okres około świąteczny to zdecydowany wzrost zainteresowania majonezu, musztardy, jaj, warzyw konserwowych, śmietany – podstawowe produkty tradycyjnych potraw świątecznych. Do koszyka częściej trafiały także przekąski i słodycze, czekolady, cukierki oraz produkty i półprodukty wymagane do wypieków takie jak cukier, mąka, proszek do pieczenia i cukier wanilinowy. Zdecydowanym rekordzistą ostatnich tygodni oraz okresu świątecznego jest węgiel i brykiet oraz napoje gazowane. Oznacza to, że użytkownicy Listonic wykorzystali poprawę pogody i organizowali domowe grille. Przy okazji poprawy pogody i grilla wzrosła ilość dodanego alkoholu do koszyków, największe zainteresowanie budził cydr oraz piwo. “- więcej na temat kwietnia 2020 znajdziesz tutaj.


Analiza list zakupów w aplikacji Listonic, pokazuje że mimo początkowego boomu planowania zakupów, tuż po wybuchu COVID-19 i późniejszych spadków w większości kategorii zakupowych, utrzymała się wyższa skłonność do dokładniejszego planowania list zakupów w większości kategorii. W okresie 27.04 – 05.07.2020 użytkownicy aplikacji Listonic (grupa 250 tys osób) miała na swoich listach zakupów łącznie 139,5 Mln produktów (głównie spożywczych i innych kategorii FMCG. W tym samy okresie 2019 roku odnotowaliśmy 88 mln produktów na listach zakupów Listonic. Skłonność konsumentów do planowania zakupów, we wszystkich opisanych powyżej kategoriach wzrosła więc o 59%. Mimo, że boom związany z planowaniem zakupów minął, zmiana zachowań konsumenckich tj mniejsza impulsywność działania i lepsze planowanie zakupów (głównie codziennych) stała się normą i ustabilizowała się na poziomie 1,5 x wyższym niż przed rokiem.

 

Bez wątpienia wyjątkowa sytuacja w jakiej znalazła się Polska i świat zmusza do podejmowania radykalnych decyzji na wielu płaszczyznach. Zachowania zakupowe konsumentów dostosowały się do restrykcji nałożonych na państwa. Przez 3 miesiące konsumenci kupowali rzadziej, bezpieczniej i bardziej przemyślanie. Od lockdawnu zaostrzeń minął ponad miesiąc i wszystko wskazuje na to że część konsumentów pozostała w trendzie zorganizowanych zakupów, ale powracają również do starych nawyków impulsywnego kupowania. Do stanu sprzed epidemii jeszcze długa droga, usługi powoli odbijają sobie czas zamrożenia, konsumenci ostrożnie podchodzą stacjonarnych zakupów i korzystania z ponownie otwartych miejsc preferując zakupy online.