Marki FMCG chętnie reklamują się w mobile’u

Marki FMCG chętnie reklamują się w mobile’uPołowa sprzedawanych w Polsce telefonów komórkowych to smartfony. Siłą i wyróżnikiem tych urządzeń jest obsługa aplikacji mobilnych. Mobile, dzięki swojej innowacyjności, daje ogromne możliwości młodym przedsiębiorstwom.

Kamil Janiszewski, współtwórca jednej z najpopularniejszych polskich aplikacji mobilnych – Listonic – wygodna lista zakupów uważa,  że najważniejszy jest pomysł.  – Lista zakupów i wizyta w sklepie są najlepszym momentem, w którym można reklamować produkty FMCG, dlatego zdecydowaliśmy się na model biznesowy skierowany właśnie do producentów dóbr szybkorotujących – mówi. 2012 rok był przełomem dla spółki, przyniósł wielu poważnych partnerów biznesowych. Firma nawiązała współpracę z takimi markami jak Unilever, Nestle, Storck czy Kraft Foods. Janiszewski chwali wysoką skuteczność reklam w Listonic. Reklamodawcy mogą dopasować reklamę do konkretnych słów  pojawiających się na liście zakupów. I tak na przykład marka Bongrain reklamowała sery Turek jako harmonię smaku z winami objaśniając użytkownikom aplikacji, które sery najlepiej komponują się z różnymi winami. Kampanie kontekstowe w Listonic osiągają czterokrotnie lepsze wyniki niż średnia dla kampanii w aplikacjach mobilnych.

Najlepszym rozwiązaniem dla producentów najpopularniejszych aplikacji mobilnych jest samodzielna sprzedaż reklamy. Uzgadnianie każdej kampanii bezpośrednio między twórcami aplikacji a działem marketingu lub agencją reklamową jest kluczowe w wykorzystaniu marketingu mobilnego. – Pozwala to na indywidualne podejście do każdego partnera. Sami proponujemy wygląd reklamy, mamy wiedzę i umiejętności, aby sprostać wymaganiom i osiągać wysokie wyniki – podkreśla Janiszewski, członek zarządu Listonic Sp. z o.o. odpowiedzialny za sprzedaż. Na polskim rynku działa niewiele programów od początku tworzonych jako dedykowane aplikacje mobilne. A to właśnie one, mające serwis www tylko jak część ekosystemu, mogą najlepiej wykorzystać potencjał marketingu mobilnego. W Polsce wzrasta popularność konsumowania treści przez telefon. Dlatego tworzone są „przedłużenia” serwisów internetowych – proste aplikacje mobilne i „lekkie” strony internetowe – na których najpopularniejszymi reklamami są banery.  Ich skuteczność jest niska, ponieważ nie są przystosowane do mobilnego kanału marketingu, nie wykorzystują jego potencjału.

– Najtrudniejsze było spopularyzowanie aplikacji na tyle, aby była atrakcyjna dla reklamodawców – podkreśla Janiszewski. Obecnie największy potencjał marketingowy mają najpopularniejsze aplikacje z unikalnymi funkcjami.  Kolejne funkcje, stały support i dobra jakość aplikacji są źródłem sukcesu produktów mobilnych. Z aplikacji Listonic skorzystało obecnie 350 tysięcy użytkowników, to prawie o 150 tysięcy więcej niż w 2011 roku. Popularność używania aplikacji w przypadku Listonic wyznaczana jest poprzez ilość przedmiotów zapisanych na listach. W grudniu 2011 roku było ich 500 tysięcy, w tym samym okresie 2012 już ponad milion.

Firma Listonic Sp.o.o. stworzyła wyjątkowy model biznesowy i stale zdobywa kolejne kontrakty z firmami sektora FMCG. Jest przykładem na młode przedsiębiorstwo wykorzystujące szansę na współpracę z największymi markami. W bardziej ugruntowanych sektorach niż rynek mobilny byłoby to o wiele trudniejsze. Tam rządzą schematy a w technologiach ciekawe pomysły ciągle otwierają drzwi na kontakty z największymi. Mobile jest szansą dla wielu innych młodych przedsiębiorstw, które szukają swojego miejsca na rynku.