Nowy rok, nowy konsument! – analiza list zakupów Listonic

Nowy rok, nowy ja! – to częste słowa wypowiadane 1 stycznia Nowego Roku. Wraz z nadejściem pierwszego miesiąca wielu z nas ustala sobie postanowienia, które mają zmienić zachowania i przyzwyczajenia. Biorąc pod uwagę okoliczności z jakimi rozpoczynamy 2021 rok, wielu konsumentów częściej sięga po zdrową żywność, owoce i warzywa. Takie wybory definiowane są przez długi okres zamkniętych siłowni i konieczność przebywania w domach. 


N
a listach zakupów Listonic planowane są często całe jadłospisy i diety. Przeanalizowaliśmy listy zwracając uwagę na produkty z kategorii zdrowych i niezdrowych. Okres porównawczy to pierwsze 2 tygodnie stycznia 2020 i 2021 roku, oraz ostatnie kwartały 2019 i 2020 roku.


Porównanie stycznia 2021 do 2020 roku

Wykresy przedstawione powyżej obrazują zmianę procentową w ilość dodań produktów na listy zakupów z kategorii niezdrowych i zdrowych. Porównywane okresy to pierwsze 2 tygodnie stycznia 2021 do analogicznego okresu rok wcześniej.

 

Porównanie kwartału IV 2020 do 2019 roku

Powyższe wykresy obrazują zmianę procentową w ilość dodań produktów na listy zakupów z kategorii zdrowych i niezdrowych. Okres porównawczy dla tych dwóch wykresów to kwartał IV (październik, listopad grudzień) 2020 do analogicznego okresu z 2019 roku.


Moda na zdrowie

 

Jesienią 2020 konsumenci zostali zmuszeni do przesiadywania w domach, jak pokazują dane z list zakupów nie stroniliśmy od słodyczy, przekąsek i alkoholu, które porównując do analogicznego okresu 2019 odnotowały duże wzrosty popularności. Rekordzistą wśród tych produktów było whiskey i wzrost dodań na poziomie 110%.

 

Trend ten potwierdza analiza list zakupów z września 2020 w którym skupiliśmy się na słodyczach i przekąskach – Guilty pleasure na listach Listonic.

Z drugiej strony wielu użytkowników Listonic rezygnując z ruchu zainwestowała w produkty fit, które w kwartale IV 2020 pojawiły się na listach o 110% częściej niż w 2019 rok. Trend produktów z kategorii fit utrzymuje się na podobnym poziomie jeszcze w pierwszych tygodniach stycznia 2021. Podobnie jest z warzywami i owocami, które jesienią 2020 trafiały na listy kolejno o 58% i 48% częściej niż w 2019 rok. Natomiast w styczniu tego roku ilość warzyw na listach wzrosła o prawie 100% niż 12 miesięcy wcześniej. Wyniki te są konsekwencją postanowień jakie użytkownicy Listonic postawili sobie wraz z nadejściem nowego roku. Co ciekawe ilość izotoników w stosunku do stycznia 2020 roku w 2021 spadła o 61%, może mieć to związek z zamkniętymi klubami fitness.

 

Konieczność pozostania w domu, zamknięte obiekty sportowe oraz niska temperatura na zewnątrz nie sprzyjają naszemu zdrowiu i dbaniu o sylwetkę. Analiza list zakupowych Polaków pokazuje jednak, że walczymy o nasz fizyczny dobrostan. Przede wszystkim chętniej sięgamy po mniej kaloryczne i zdrowsze produkty. Analizując koszyki zakupowe w pierwszych dwóch tygodniach stycznia 2020 i 2021 roku, zauważyliśmy również spadek zainteresowania whiskey o 17,8%, co również może być potwierdzeniem planów Polaków związanych z przejściem na zdrowszy tryb życia. Istotność tego spadku dodatkowo potęguje fakt, że w grudniu 2020 roku ten rodzaj alkoholu odnotował wzrost o 110,4% r/r – mówi Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Manager w Listonic.

Nowy trend – zamienniki

 

Od dawna znany jest wszystkim trend żywieniowy polegający na odchodzeniu od produktów pochodzenia zwierzęcego lub zastąpienie ciężkich dań ich lżejszą i mniej kaloryczną formą. Supermarkety w swojej ofercie mają coraz więcej zamienników mięsa, cukru lub oleju, dlatego konsumenci są bardziej skłonni do ich zakupu. Według danych z Listonica już jesienią 2020 na listy zakupów trafiało o 100% więcej zamienników mięsa niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W styczniu 2021 zamienniki mięsa trafiały do koszyków o 95% częściej niż w 2020 roku. Podobnie jest z hummusem, który jest roślinnym zamiennikiem pasztetu. Jego udział na listach w kwartale IV 2020 wzrósł o 65% w stosunku do kwartału IV 2019 roku.

Poza gotowymi alternatywami mięsa, które można znaleźć coraz częściej w ofercie producentów konsumenci zastępują również białka zwierzęce. Białko zwierzęce coraz częściej zastępowane jest białkiem roślinnym pochodzącym z roślin strączkowych, otrębów lub orzechów. Zainteresowanie poszczególnymi produktami w styczniu 2021 w stosunku do 2020 wzrosło dla  30,4% – otrębów i błonnika, 29,7% – soczewicy i cieciorki i 44% dla kasz i ryżu.

Trend wege związany z zmianą nawyków żywieniowych na produkty pochodzenia roślinnego potwierdza zestawienie TOP produktów 2020 do którego serdecznie zapraszamy.
TOP Produkty na listach zakupów 2020 roku.

Ogólno dostępnymi zamiennikami na rynku od dłuższego czasu są słodziki i odpowiedniki białego cukru. Jesienią 2020 na listy zakupów trafiało o 48% więcej zamienników cukru niż w analogicznym okresie 2019 roku. W styczniu 2021 produkty te utrzymują wzrost na listach na poziomie 38%. Konsumenci chcą zmniejszyć ilość kalorii w diecie coraz częsciej wybierają zamienniki zwykłego cukru.

W związku z zimowym okresem i brakiem aktywności konsumenci inwestują nie tylko w zdrową żywność, ale również w suplementację – chcąc poprawić między innymi swoją odporność i samopoczucie. Już pod koniec 2020 można było zauważyć wzrost popularności witaminami i minerałami. Jesienią ubiegłego roku na listy zakupów trafiało o 67% więcej suplementów niż w analogicznym okresie 2019 roku. Trend na uzupełnianie witamin w diecie kontynuowany jest wraz z nowym rokiem. W styczniu 2021 na listy trafiało o 32% więcej witamin i minerałów rok wcześniej.


– Początek nowego roku to czas postanowień, ze względu na okoliczności wiążemy duże nadzieje wraz z nadejściem 2021. Konieczność pozostawania w domu oraz ograniczenie możliwości uprawiania sportu, wynikające zarówno z obowiązujących obostrzeń, jak i pogody na zewnątrz, z pewnością będzie miało negatywne skutki dla naszego zdrowia fizycznego. Jak jednak pokazują dane Listonic Polacy próbują je minimalizować, przechodząc na zdrowszy tryb odżywiania. Możemy więc w przyszłość patrzeć z optymizmem – podsumowuje Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Manager w Listonic.