Piwo bezalkoholowe podbija świat

    W ostatnich latach można zaobserwować spore zmiany w branży browarniczej. Moda na zdrowy styl życia sprawiła, że koncerny musiały dostosować się do nowych trendów FMCG, wprowadzając piwo bezalkoholowe. Na półkach sklepowych dostępny jest większy wybór “zerówek”, a Polacy częściej stawiają na smak niż na efekt.

        Prawie 100 lat temu w Niemczech powstał pierwszy radler. Słowo to w dialekcie bawarskim oznacza rowerzystę. Nietrudno się domyślić, że trunek ten powstał dla społeczności kolarskiej, która po męczących trasach potrzebowała dawki energii i orzeźwienia, bez konieczności picia procentów. W tym momencie radlery stanowią ponad 60% sektora piw bezalkoholowych.       

        Piwo od lat jest czołowym produktem w sektorze alkoholi FMCG . W 2018 r. odnotowano, że Polacy piją ok.100 litrów piwa na osobę rocznie. Nieznacznie więcej wypijają  mieszkańcy browarniczych kolebek: Niemców oraz Austrii. Z badań zrealizowanych przez stronę Birofilia.org wynika, że ponad 70 proc. osób spożywających piwo sięga również po to bezalkoholowe, zaś 12% konsumentów produktów FMCG sięga wyłącznie po piwa bez procentów. Zdecydowana większość klientów, bo aż 70 proc.  przyznało, że oczekuje zwiększenia wyboru piw bezalkoholowych.

       Według danych z narzędzia Google Trends, w 2017 r. fraza “piwo bezalkoholowe” wpisywana była 3 600 razy na miesiąc, co daje prawie 44 tys. wyszukiwań rocznie. Natomiast 2018 r. dał prawie dwukrotny wzrost do 6 600 wyszukiwań miesięcznie, czyli ok. 80 tys. fraz rocznie.

Zainteresowanie konsumentów piwem bezalkoholowym rośnie z każdym rokiem. Potwierdzają to także dane aplikacji zakupowej Listonic. W roku 2017 r., piwo bezalkoholowe dodawane było do listy zakupów prawie 4 tys. razy. Kolejny rok dał zdecydowanie większe liczby, ponad 8 tys. dodań. Najwięcej spośród nich przypadło na miesiące typowo letnie: lipiec, sierpień i wrzesień.

        Pierwsze lata wprowadzenia piwa bezalkoholowego na rynek nie przynosiły dużych zysków. W 2013 r. stanowiły zaledwie 0,3 proc. całego rynku browarniczego. Jednak ostatnie lata pokazały ogromny potencjał drzemiący w napojach bez procentów pozwalają one na rozkoszowanie się smakiem piwa kobietom w ciąży czy kierowcą. Czy nieletni mogą je pić? „Odpowiadając na zapytania sieci handlowych o sprzedaż piwa bezalkoholowego nieletnim stwierdza, że zgodnie z prawem nie można odmówić 12 czy 13-latkowi sprzedaży piwa bezalkoholowego.” Za Portalem Spożywczym.

     Mocno orzeźwiający i intensywny smak oraz różnorodność radlerów sprawiły, że w ostatnich 2 latach branża browarnicza odnotowała ponad 40% wzrost sprzedaży produktów bezalkoholowych. W 2017 r. zysk ze sprzedaży “zerówek” wynosił 2% branży browarniczej. Natomiast ogromnym przełomem był poprzedni rok, który dał wzrost do ponad 3,5%, osiągając zysk w wysokości prawie 0,5 mld. zł.

        Konsumenci uważaja, że piwo bezalkoholowe smakuje jak to o pełnej mocy. „Wraz ze wzrostem wpływu trendu dbania o zdrowie i dobre samopoczucie na spożywanie alkoholu, konsumenci szukają bardziej umiarkowanych opcji w kategorii piwa, co osłabia negatywne skojarzenia z związane z piciem piwa o niskiej zawartości alkoholu/bezalkoholowego. W przyszłości na globalnym rynku piwa wprowadzane będą dalsze innowacje w tej dziedzinie, ponieważ zwłaszcza millenialsi poszukują zdrowszych i mniej kalorycznych wariantów piwa – mówi Jonny Forsyth, globalny analityk ds. żywności i napojów w firmie Mintel.” Wypowiedź dla Portalu Spożywczego.

          Widząc rosnący potencjał tego sektora, producenci piw zwiększają ilość i różnorodność nowych produktów. Początkowo na rynku FMCG w Polsce widniało tylko kilka gatunków piwa bezalkoholowego marek Warka, Calsberg i Karmi. Na ten moment mamy pełen wachlarz wyboru zarówno smaków, jak i producentów. Do wielkich koncernów piwowarskich, takich jak Budweiser, Grupa Żywiec czy Lech, dołączyli również mali producenci regionalnych browarów, m.in. Javer, Bitburger oraz Bywaj Zdrów.

        „W ostatnich latach wyraźnie widać zmianę w oczekiwaniach konsumentów, którzy w przyszłości nie będą pić więcej piwa, ale chętniej sięgną po bardziej jakościowe i różnorodne produkty. Inwestując konsekwentnie w rozwój portfolio marek premium osiągnęliśmy pozycję lidera w piwnych specjalnościach z udziałem w rynku na poziomie 27 proc., a także lidera piw smakowych. Równolegle z budowaniem kategorii piw bezalkoholowych będziemy więc umacniać naszą ofertę w tych segmentach, wprowadzając w tym sezonie nowy wariant Żywiec Sesyjne IPA oraz nowy wariant Dziki Sad Czereśnia – mówi Małgorzata Lubelska, dyrektor ds. marketingu Grupy Żywiec.” Wypowiedź dla Portalu Spożywczego.

            Dzięki tak dużej różnorodności klient posiada spory wybór cenowy. Mamy do czynienia z cenami wahającymi się już od 2zł za puszkę 330ml do nawet 40zł za butelkę 500ml. Średnia cena za piwo bezalkoholowe to 5zł. Biorąc pod uwagę przedziały cenowe, walory smakowe, różnorodność oraz możliwości ze względu na brak procentów radlerów możemy dojść do wniosku, że to dopiero początek popularności tego trunku na rynku FMCG. “Najważniejszym kanałem dla sprzedaży piw bezalkoholowych są małe i średnie sklepy spożywcze, warto także wspomnieć o dyskontach w których wydajemy już co piątą złotówkę jaką przeznaczamy na zakup tychże produktów. Kanał ten zanotował największy wzrost znaczenia w sprzedaży segmentu – mówi Monika Dyrda, ekspert firmy Nielsen.” Wypowiedź dla Portalu Dla Handlu.

Sezon letni 2019 r. przynosi nam wiele nowości i orzeźwienia w kompaniach piwowarskich, m.in:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: blifebotanicals.pl

 „B-life Botanicals – nowe napoje bezalkoholowe Kompanii Piwowarskiej Kompania Piwowarska rozszerza swoją ofertę o nową kategorię bezalkoholowych napojów dla dorosłych. Na rynku debiutują warzone napoje botaniczne B-Life Botanicals. Więcej na Wirtualnych Mediach.

 

 

 

 

 

 

Źrdóło: portalspozywczy.pl

„Carlsberg Polska wprowadza do oferty piwa marki Okocim dwa nowe warianty radlerów 0,0%: Radler Sycylijska Pomarańcza z limonką 0,0% oraz Radler Jabłko z czereśnią 0,0%. Bezalkoholowy wariant Radler Wiśnia z pigwą 0,0%, dotąd dostępny w wybranych sieciach handlowych, trafi teraz do ogólnopolskiej sprzedaży. ” Czytaj więcej na Wirtualne Media

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: wirtualnemedia.pl

„Na rynku debiutuje Somersby Pear 0,0% – pierwszy bezalkoholowy wariant marki Somersby (Carlsberg Polska).”Czytaj więcej na Wirtualne Media.

 

 

 

 

 

 

Źródło: wirtualnemedia.pl

 

„Van Pur wprowadził na rynek dwa nowe warianty piwa Łomża – Pszeniczne 0,0% oraz Ciemne.” Więcej na Wirtualne Media.

 

 

 

 

 

 

Źródło: wirtualnemedia.pl

„Ruszyła kampania reklamowa piwa Łomża 0,0% (Van Pur). Działania opierają się na współpracy z influencerami i samplingu napoju. Akcję pod hasłem „Kto powiedział, że prawdziwe piwo musi mieć alkohol?” przygotowała agencja Streetcom.” WIęcej na Wirtualne Media.

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: wirtualnemedia.pl

„Grupa Żywiec w ramach oferty Strefa Zero wprowadzi piwo Żywiec Białe 0.0% i Warka Radler Ciemne Cytrynowe 0.0%. Natomiast Heineken 0.0.% będzie dostępny także w puszkach.” Więcej na Wirtualne Media.

Zapraszamy również do artykułów poświęconych kampaniom piw oraz alkoholi prowadzonych przez aplikację Listonic, Moja Gazeta oraz Grocery Magnet: