Popularne kosmetyki, najsilniejsze marki i ich reklama

Kosmetyki, których używamy codziennie są zapisywane na listach zakupów. Są trzecią największą kategoria produktową. Reklama mydła, past do zębów, czy szamponów na listach zakupów może być równie skuteczna jak reklama Coli, serów, czy chipsów.

Szampony kupujemy tak często jak herbatę, a mydła równie często jak napoje gazowane oraz soki i nektary razem wzięte.

Kosmetyki i art. higieniczne to trzecia najpopularniejsza kategoria na listach zakupów
Kosmetyki i art. higieniczne to trzecia najpopularniejsza kategoria na listach zakupów

Po pierwsze ciało, po drugie zęby, po trzecie włosy. Najczęściej kupujemy kosmetyki:

  • Do mycia: mydła, płyny i żele pod prysznic.
  • Do zębów: pasty i płyny do jamy ustnej, a także szczoteczki do zębów nici dentystyczne.
  • Do higieny włosów: szampony i odżywki
  • Dezodoranty i antyperspiranty
  • Golenie – maszynki i kosmetyki
  • Higiena intymna: płyny i żele do higien intymnej
Mydła, pasty do zębów, szampony i dezodoranty
Mydła, pasty do zębów, szampony i dezodoranty

To znajduje odzwierciedlenie w wydatkach na reklamę.

Wydatki na reklamę kosmetyków (źródło: Kantar Media)
Wydatki na reklamę kosmetyków (źródło: Kantar Media)

Zwycięskie marki

 

Mydła, płyny i żele pod prysznic

Ranking:

  • Dove: 35%,
  • Biały Jeleń: 15%,
  • Palmolive: 8%,
  • Dettol: 8%,
  • Nivea: 7%,
  • Adidas: 6%,
  • Inne: Fa, Bambino , Ziaja , Luksja , Carex , Protex , Axe.

Mydła, płyny i żele pod prysznic

Dove, od roku notuje lekkie wzrosty. Wzrost ten jest kosztem spadku Nivei i Białego Jelenia. Bardzo dobra pozycja Białego Jelenia i Dettola zadziwia. Obie marki prowadzą skromny marketing, a jednak często pojawiają się na listach zakupów. Cotygodniowe podsumowanie siły marek mydła i żeli pod prysznic można sprawdzać na Brand Performance: http://brands.tylkofmcg.pl/#/app/main/Dove/6112/false/7119

 

Szampony i odżywki do włosów

Ranking:

  • Elsève: 17%,
  • Head & Shoulders: 13%,
  • Dove: 12%,
  • Fructis: 11%,
  • Pantene: 9%,
  • Nivea: 9%
  • Gliss Kur: 6%,
  • Inne: Timotei, Joanna, Aussie, Ziaja, Syoss, DX2, Radical, Eveline, Biały Jeleń.

Szampony i odżywki do włosów

Wzrosty poszczególnych marek, skuteczność kampanii reklamowych, kto zyskuje kosztem kogo, można sprawdzić w Brand Performance.

Dezodoranty i antyperspiranty

Ranking:

  • Nivea: 20%
  • Dove: 15%,
  • Old Spice: 12%,
  • Garnier: 12%,
  • Axe: 11%,
  • Fa: 11%,
  • Rexona: 10%,
  • Inne: Adidas, Lady Speed Stick.

Dezodoranty i antyperspiranty

Numerem jeden jest Nivea, ale jej udział, od wielu miesięcy lekko, acz systematycznie spada. Zyskuje Rexona i Axe.

Golenie – maszynki i kosmetyki

Ranking:

  • Gillette: 48%,
  • Nivea: 32%,
  • Wilkinson: 13%,
  • Bic: 7%.

Golenie - maszynki i kosmetyki

Walka toczy się pomiędzy Gilette, Niveą i Wilkinsonem. W cotygodniowych notowaniach widać jak kampanie reklamowe Nivei chwilowo odbierają rynek Gillette i odwrotnie. Można to zobaczyć w Brand Performance: http://brands.tylkofmcg.pl/#/app/main/Gillette/7163/false/7191

Wpływ działań marketingowych marek Wilkinson i Nivea na Gilette w kategorii produktów do golenia.
Wpływ działań marketingowych marek Wilkinson (W) i Nivea (N) na Gillette w kategorii produktów do golenia.

Pasty, szczoteczki, nitki do zębów

Ranking:

  • Elmex: 24%,
  • Colgate: 23%,
  • Sensodyne: 16%,
  • Oral B: 6% ,
  • Blend-a-med: 6%,
  • Signal: 5%,
  • Inne: Aquafresh, Jordan, Lacalut, Colodent, Meridol, Parodontax.

Pasty, szczoteczki i nitki do zębów

Markę produktu, który trzeba kupić, chętniej zapisujemy na liście zakupów, jeśli ma to być produkt specjalistyczny, tak, jak Elmex i Sensodyne. Prawdopodobnie ten fakt wpływa na wysoką pozycję tych marek. Colgate z swoimi masowymi produktami ma silną druga pozycję. Blend-a-med, Signal i Aquafresh zostają daleko w tyle.

Płyny do płukania jamy ustnej

Ranking:

  • Listerine: 92%,
  • Colgate: 6%,
  • Elmex: 2%.

Płyny do płukania jamy ustnej

Przy takim udziale, aż dziwne, że Listerine nie jest słowem od którego pochodzi nazwa kategorii, lub czynności, tak jak pampersy albo wygooglać :)

Higiena intymna

Ranking:

  • Lactacyd: 60%,
  • Ziaja: 32%,
  • Biały Jeleń: 4%,
  • AA: 4%.

Higiena intymna

Żanet Kaleta poleca Lactacyd, robi to bardzo skutecznie. 2/3 kategorii, w której jest wielu graczy, z czego większość z siłą marki poniżej naszego radaru to świetny wynik. Cotygodniowe podsumowanie siły marek produktów do higieny intymnej można sprawdzać w Brand Performance: http://brands.tylkofmcg.pl/#/app/main/Lactacyd/7183/false/7188

Uwagi

Dlaczego wybraliśmy właśnie takie kategorie do analizy? Dlaczego, nie ma kosmetyków do make upu, stylizacji włosów, depilacji, dlaczego dezodoranty nie są rozdzielone na dezodoranty dla kobiet i mężczyzn?Na wszystkie te pytania jest jedna odpowiedź, ponieważ metodologia i dane pozwalają nam na tylko i aż tyle. Bazujemy na informacjach z setek tysięcy list zakupów, ludzie, jeśli podają markę, to często z zapisu nie wiadomo wiele poza marką.

  • „Dezodorant Dove dla mojej miłości” – czy chodzi o damską, czy męską wersję?
  • „Garnier” – damski, czy męski?
  • „Fructis” – szampon czy odżywka?
  • „Gilette” – maszynki, żel do golenia, czy balsam

Dlaczego nie ma Ultra Doux, Tołpa, Shauma i innych marek? Możemy analizować tylko najpopularniejsze marki. Czasami, mimo, że marka jest rozpoznawalna i wydaje się, że jest popularna, to liczby mówię co innego.

 

Źródła: