Prezenty w Listonic, czyli czym obdarowujemy i z jakich okazji – analiza list zakupowych

Kto lubi dostawać prezenty? Chyba wszyscy! Może poza tymi, którzy permanentnie dostają nietrafione podarunki, ale i na to jest rada. Wystarczy stworzyć w Listonic swoją „wish listę” i udostępnić potencjalnym „prezentodawcom”.

prezenty_listy

W ciągu roku mamy wiele świąt i tradycyjnych okazji stanowiących pretekst do obdarowania kogoś upominkiem. Raporty dotyczące tematu prezentów dostępne w Internecie odnoszą się głównie do okresu bożonarodzeniowego.

Analizując doniesienia zeszłorocznych raportów, jest to czas, kiedy ludzi ogarnia zakupowy szał. Widać to choćby po corocznym wzroście liczby pożyczkobiorców – aż 22% Polaków deklaruje, że na świąteczne prezenty zaciągnie kredyt! Kwota zadeklarowana przez respondentów na podarunki to średnio 500zł. Połowa ankietowanych planowała wydać nie więcej niż 400zł, a co czwarta osoba – mniej niż 400zł. 75% Polaków zamierzało dokonać zakupu upominków w grudniu, zaś jeden na sześciu rodaków odkładał tę czynność na ostatnie dni poprzedzające Wigilię. W ostatnich latach wzrastającą popularnością cieszą się zakupy online i właśnie w taki sposób 80% internautów z Polski planowało zakupić część podarków. Najczęściej wybieranymi prezentami zamawianymi online były: kosmetyki (56%), słodycze (49%), zabawki (45%).  Ogólnie zaś, najpopularniejszym pomysłem na prezent była książka, która wyprzedziła zarówno kosmetyki, jak i perfumy oraz słodycze.

Czy powyższe dane znalazły odzwierciedlenie na listach zakupów? Co użytkownicy zamieszczali na swoich listach, kiedy i w związku z jakimi okazjami? Na te i inne pytania odpowiedź znajdziesz w poniższej analizie list zakupowych Listonic w kontekście okoliczności związanych z prezentami.

Analiza obejmowała cały rok – od września 2014 roku do sierpnia 2015 roku.

kfnskdfdCzęstotliwość występowania słowa „prezent” na listach zakupów Listonic. Poziom „0” to średnia z wszystkich miesięcy

Słowo „prezent” pojawia się na listach zakupów średnio 1426 razy w miesiącu. Jak można się spodziewać, to grudzień jest porą odnotowującą największą liczbę występowania tego hasła w aplikacji Listonic – uzyskuje ono wzrost aż o 267% względem rocznej średniej. Kolejnymi miesiącami z dużą częstotliwością występowania frazy „prezent” są: maj (-4% średniej rocznej) i listopad (-3% średniej rocznej). O dziwo, najmniejszą ilość odnotowano w lutym (-51% średniej rocznej), w którym są Walentynki, czyli święto dość komercyjne. W miesiącach wakacyjnych (lipiec, sierpień) występowanie tego słowa zaliczyło spadek do ok. -40% średniej rocznej, zapewne w związku z brakiem ustalonych dni okolicznościowych kojarzonych z wręczaniem prezentów.

Najniższą częstotliwość występowania słowa „prezent” odnotowano w lutym. Jest to dość zaskakujące, ponieważ w tym miesiącu odbywa się jedno z najbardziej komercyjnych świąt – Walentynki.

Anna Domagalska, Campaign Manager, Listonic

 

Fraza „prezent” może występować w trzech formach określających kontekst jej użycia:

  • „prezent dla” – podkreślający zakup prezentu dla danej osoby, wymienionej z imienia, nazwiska, czy innej nazwy określającej kogoś;
  • „na prezent” – wskazujący na przedmiot, który chce się podarować;
  • „prezent na” – sugerujący zakup produktu na daną okazję.

1 wykresNajczęściej (81%) na listy zakupów Listonic trafiał „prezent dla” danej osoby. Zdecydowanie mniejszą częstotliwość miały frazy „na prezent” (14%) i „prezent na” (4%).

 

Jakie prezenty wybierano i z jakich okazji?

Na poniższym wykresie widać wyraźnie, że najpopularniejszą okazją do wręczania prezentów jest Boże Narodzenie (35%). Kolejnymi wyróżniającymi się świętami są Mikołajki (12%) i Dzień Matki (12%). Następnie z wynikami po 10% uplasowały się Dzień Dziecka i Dzień Ojca. 7% miała Komunia Święta, a Dzień Babci i Dziadka oraz Walentynki uzyskały po 6%. Najrzadziej na listach zakupowych pojawiały się podarunki z okazji Dnia Kobiet, Wielkanocy i Dnia Chłopaka.WYKRES 3

Występowanie prezentów związanych ze świętami o określonych datach

Ponadto, na listach zakupowych Listonic znajdują się także prezenty związane z okazjami nie określonymi sztywnymi ramami czasowymi. Spośród wszystkich tych okazji najczęściej wręczano upominki urodzinowe (59%), następnie podarunki z okazji imienin (18%) i ślubu (12%). Najmniej popularne na listach były Chrzest Święty (6%) i parapetówka (5%).

WYKRES CZWARTYWystępowanie prezentów związanych z okazjami o niesprecyzowanych datach

 

Na podium znajdują się…

Prezentami, jakie najczęściej pojawiały się na listach zakupów Listonic, są słodkości, zamieszczane na listach jako: czekolady, bombonierki, praliny, czekoladki, cukierki, nazwy konkretnych słodyczy lub ogólnie – słodycze. Bardzo często przy słodyczach pojawiały się konkretne marki, takie jak: Merci, Raffaello, Ferrero, Kinder.

Drugim najczęściej wybieranym prezentem były alkohole – wina, wódka, whisky czy piwa.

Na trzecim miejscu znajduje się faworyt niezdecydowanych, czyli „COŚ na prezent”.

WYKRES 5Kategorie prezentów – wybory użytkowników na listach zakupów Listonic

 

Dzień Babci i Dziadka

Pierwsze pomysły na prezent dla Babci i Dziadka pojawiają się już w listopadzie, jednak największy boom przypada na miesiąc tej okazji, czyli styczeń, a w szczególności na około 9 dni przed samym Dniem Babci i Dziadka.

Najczęściej wybieranymi prezentami na tę okazję były: kubki, kartki, czekoladki, kwiaty, rzeczy do domu (ręczniki czy kalendarz), kosmetyki (zestaw kosmetyków, maszynka do golenia) a także herbata oraz książka.

Warto tutaj dodać, że bardzo liczny wybór kubka był wynikiem promocji gazetki Carrefour na listach zakupów Listonic.

Walentynki

Użytkownicy Listonic prezenty z okazji Walentynek zamieszczają na listach już w styczniu. Najwięcej upominków pojawia się w lutym, głównie 7 dni przed świętem zakochanych. 13 i 14 lutego są dniami, kiedy na listach znajduje się najwięcej pomysłów na podarunek dla ukochanej osoby. Dodajmy, że prezenty adresowane są nie tylko do partnerów, ale także do rodziców i dzieci.

Najpopularniejszymi upominkami w tym dniu są: czekoladki, praliny, słodycze, a także kartki i kwiaty oraz bilety do kina, bielizna i gadżety.

Dzień Kobiet

Pod koniec lutego na listach zakupów Listonic zaczynają pojawiać się propozycje podarków na Dzień Kobiet, jednak to na 4 dni przed świętem jest ich najwięcej, w szczególności 7 marca.

Kobietom daje się przede wszystkim: czekolady, czekoladki, praliny i słodycze, a także kawę i herbatę, perfumy, kwiaty oraz kartki.

Wielkanoc

W naszej tradycji Wielkanoc nie jest świętem kojarzącym się z wręczaniem prezentów. Zazwyczaj poprzestaje się na drobnych upominkach dla dzieci, „na zajączka”. Zapewne dlatego są to głównie słodycze, czekoladowe zajączki i jajka. Poza tym występują w tym czasie także kartki.

W tym miesiącu powyższe produkty dodawane są na ok. 1,5 tygodnia przed świętem.

Komunia Święta

Komunia Święta zwykle przypada na koniec kwietnia oraz początek maja i to właśnie wtedy trafia na listy zakupów najwięcej propozycji prezentów, takich jak: kartka, pamiątka komunijna, bombonierka, czekoladki, a także karnet, biżuteria czy zegarek.

Dzień Matki

Końcówka maja bezsprzecznie należy do Dnia Matki. W tym czasie najczęściej prezentami zostają czekoladki, kosmetyki, kwiatki oraz kartki.

Prezenty dla mam najliczniej dodawane są do list w okresie 9 dni przed wydarzeniem, a w szczególności dzień przed okazją.

Dzień Dziecka

Z tej okazji najczęstszymi prezentami są słodycze, czekolady i czekoladki oraz cukierki, a także zabawki.

Wzrost wpisywania na listy prezentów pojawia się w okresie 9 dni przed okazją, a 3 ostatnie dni przed i w Dniu Dziecka mają najwięcej dodań podarków do list zakupów.

Dzień Ojca

Z okazji Dnia Ojca najczęściej dajemy alkohol, kosmetyki, czekoladki, kartki oraz odzież. Dodania prezentów zaczynają się 9 dni przed świętem, a dzień poprzedzający okazję oraz sam Dzień Ojca mają tych dodań najwięcej.

Dzień Chłopaka

W tym dniu na listy trafiają przede wszystkim prezenty z gatunku „coś” i kosmetyków. Ilość dodań do list zakupów jest równa, jedynie na 2 dni przed świętem widać delikatny wzrost.

Mikołajki

To święto bardzo często pojawia się w Listonicu. Z tej okazji najczęściej dawane są następujące prezenty: zabawki, słodycze i czekolady.

Wzrost odnotowań na listach tej okazji widać już w ostatnich dniach listopada.

Boże Narodzenie

Jak już wcześniej było wspominane, jest to najpopularniejsze święto związane z prezentami. Ilość dodań prezentów jest bardzo duża, tak jak i ich różnorodność. Dajemy z tej okazji słodkości takie, jak czekoladki, czekolady, cukierki czy ogólnie słodycze. Ale także alkohol, kawy, herbaty, książki, płyty, gry, kosmetyki (w tym zestawy kosmetyków czy perfumy), odzież (taką jak paski, koszulki czy spodnie), suplementy diety, artykuły domowe oraz bony prezentowe.

Ilość dodań jest bardzo duża przez cały miesiąc, jednak tydzień poprzedzający Wigilię jest istnym boomem prezentowym!

Chrzest

Ta okazja pojawia się na listach zakupów Listonic, jednak nie wiąże się ze szczególnymi produktami. Głównie wręcza się kartkę lub po prostu niesprecyzowany „prezent”.

Urodziny

Produkty pojawiające się przy tej okazji to głównie słodkości, takie jak cukierki, czekoladki, bombonierki czy ogólnie słodycze. Innymi prezentami są alkohol, kosmetyki, perfumy, herbaty oraz kwiaty i kartki.

Imieniny

Z okazji imienin najczęściej wybierane są słodycze oraz alkohol.

Ślub

W związku z tą okazją na listach zakupów Listonic najczęściej pojawiają się kartki oraz po prostu „prezent”.

Parapetówka

Ta okazja wiąże się głównie z produktami gospodarstwa domowego, jak np. szklanki, kieliszki, noże oraz alkohol.

Co możemy z tym zrobić?

Reasumując, tak jaki i w innych mediach, tak i w Listonic najpopularniejszą okazją do wręczania prezentów okazało się Boże Narodzenie. Jest to czas obfitujący w ilość oraz różnorodność prezentów. Ważne jest także to, że inne okazje pojawiają się na listach zakupów Listonic i wiążą się z określonymi kategoriami produktów. Istotną informacją jest również pojawienie się kategorii „coś”, którą można sprytnie wykorzystać w nieszablonowej kampanii reklamowej.

Przedstawione przez nas dane są dużą, ciekawą i bardzo przydatną bazą informacji o tym jakie święta i okazje pojawiają się na listach zakupów Listonic oraz z jakimi produktami się łączą. Baza ta daje podstawy do tworzenia kampanii reklamowych z trafionymi kreacjami realizowanymi w odpowiednim czasie i dla właściwych produktów. Kategoria „COŚ na prezent” jest świetnym miejscem do promocji, właśnie takiej, jaką wykorzystano przy wspomnianej  wcześniej gazetce Carrefour. Dlaczego by nie pomóc użytkownikom, podsuwając im gotowy pomysł na prezent?

 

 

Źródła:
1. http://inwestycje.pl/finanse_osobiste/Kiedy-Polacy-najczesciej-biora-pozyczki;218693;0.html

2. http://www.marketing-news.pl/message.php?art=43560

3. http://www.marketing-news.pl/message.php?art=43540

4. http://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/wydatki-swiateczne-2014.html