Ranking sieci handlowych 2019

Prezentujemy piątą już edycję rankingu popularności sieci handlowych w Polsce. Rok 2019 przyniósł wielkie zmiany zarówno na podium, jak i w dalszych miejscach w rankingu. Zobacz, gdzie konsumenci najchętniej chodzą na zakupy i dlaczego ich preferencje znacząco zmieniają branżę handlu w Polsce. 

>>>Pobierz darmową, pełną wersję Rankingu sieci handlowych<<<

Ostatnie lata w Polsce były czasem wielu zmian dotyczących działań oraz ustaw prawnych związanych z branżą handlową. Sieci handlowe by utrzymać swoje pozycje na rynku muszą przestrzegać praw obowiązujących w kraju oraz brać pod uwagę zachowania swoich klientów, którzy są coraz bardziej wrażliwi cenowo i jakościowo. Już w poprzednim rankingu widoczne były coraz mocniej zaznaczające swoją pozycję proximity stores i spadające z wysokich miejsc hipermarkety i duże dyskonty.

 

 

Ranking sieci handlowych – wielkie zmiany

 

Najważniejszą zmianą na rynku jest pierwszy od wielu lat spadek na drugie miejsce lidera branży – Biedronki. Pierwsze miejsce na podium przypada niemieckiemu koncernowi Lidlowi to właśnie tam Polacy coraz chętniej robią zakupy. Na trzecim miejscu, bez zmian w stosunku do poprzedniego roku, znajduje się francuska spółka Auchan.

W 2018 roku Lidl zajmował 2. miejsce w rankingu z wynikiem 29,73%; w roku 2019 wynik popularności sieci wzrósł o 3,76% dając udział 33,49%. Ponad 1/3 użytkowników Listonica preferuje zakupy w Lidlu.

Tegoroczny zwycięzca popularności wśród sieci handlowych – Lidl – włożył wiele pracy by zasłużyć na zaufanie konsumentów. Wysokie budżety reklamowe, przemyślana strategia, dobry jakościowo szeroki asortyment, wizerunek dobrego pracodawcy, niskie ceny i wysokiej jakości wyroby marki własnej to najważniejsze czynniki wpływające na zachowanie klientów. 

Drugie miejsce na podium przypada największej sieci w Polsce – Biedronce. To pierwszy od 2015 r. spadek popularności portugalskiego koncernu. W roku 2018 udział popularności Biedronki wynosił 30,17%, pomimo rozpoznawalności marki odczytywany spadek o 2,47% mianował sieć na miejscu drugim w rankingu z wynikiem 27,70%.
Pomimo spadków, portugalska grupa Jeronimo Martins jak co roku mocno zaznacza swoją pozycję wśród konkurencji. W grudniu 2019 roku Biedronce udało się otworzyć 3000. sklep.

Stabilne ostatnie miejsce na podium przypada sieci Auchan. Niewielki wzrost popularności w stosunku do 2018 roku o 0,28%, powoduje że francuski koncern utrzymuje swoje miejsce z wynikiem 9,71%

Czołówkę (poza podium) najpopularniejszych sieci handlowych stanowią Kaufland, Tesco, Carrefour, Selgros, Pepco, Makro i Aldi. 

Porównując ranking z 2018 roku, na szczególną uwagę zasługuje Tesco. Wycofywanie się koncernu z Polski i zamykanie kolejnych obiektów spowodowało spadek popularności sieci i zwiększenie strat na rynku krajowym. W roku 2018 brytyjska sieć zajmowała 4. miejsce z wynikiem 7,37%, 2019 rok przyniósł spadek o 2,24% i tym samym z udziałem 5,13% Tesco ląduje na miejscu 5. 

Zgodnie z przewidywaniami, wzrost odnotowały proximity i convenience stores do których zaliczamy Dino, Lewiatana, Stokrotkę czy Żabkę

Największe zmiany zaszły w sieciach DinoŻabka, szybki rozwój i inwestycja w nowe obiekty przyczyniły się do wzrostu popularności wśród konsumentów. Dino w 2019 roku wskoczyło o 3 miejsca wyżej i przypada mu miejsce 13 i wzrost procentowy do 1,08%. Sieć Żabka odnotowała 0,31% wzrost i plasuje się na 16. miejscu z wynikiem zaangażowania na poziomie 0,73%.

 

Drogerie

 

W kategorii drogerii jest jeden niezaprzeczalny lider, który od wielu lat nie spada z podium, z solidnym wynikiem udziału popularności 92,18% – Rossmann. Droga jaką przebyła drogeria w 2019 roku, to przede wszystkim rozwój technologiczny placówek i zaangażowanie konsumentów w produkty. Personalizacja i dostosowanie działań drogerii pod klientelę wpływa na bardzo wysoką pozycję Rossmanna w Polsce.

Drugie miejsce przypada firmie Hebe z udziałem 4,82% drogeria ta od roku 2018 wzrosła o 0,53%, jednak daleko jej do lidera rynku w Polsce.

 

Dom i ogród

 

Niezmiennie na podium w kategorii dom i ogród uplasowały się sieci IKEA, Castorama i Leroy Merlin. Szwedzki producent odnotował w 2019 niewielki spadek popularności o 0,37% w stosunku do 2018 roku. Nie stanowi to jednak zagrożenia dla sieci IKEA i nic nie wskazuje na zmianę preferencji konsumentów wobec wyboru miejsca zakupów z kategorii dom i ogród. 

 

>>>Pobierz darmową, pełną wersję Rankingu sieci handlowych<<<

 

Zapraszamy do zapoznania się z pełną infografiką Rankingu Sieci Handlowych 2019 roku:

 

Branża handlu produktami szybkozbywalnymi jest jedną z najsilniejszych gałęzi krajowego przemysłu. Rynek sprzedaży detalicznej w Polsce w 2019 postawił na zmiany spowodowane głównie preferencjami konsumentów. Do największych przemian zaliczyć można m. in. rezygnacje z dużych powierzchniowo supermarketów oraz inwestycje w małe osiedlowe dyskonty, budowanie świadomości ekologicznej i wdrażanie technologii na półki sklepowe. Rok 2019 dla sieci handlowych nie był na pewno rokiem prostym, niektóre z nich poprawiły swoją sytuację na rynku, inne wręcz przeciwnie, straciły w oczach swoich konsumentów. 

>>>Pobierz pełną wersję Rankingu sieci handlowych<<<

Sprawdź jak wyglądały poprzednie rankingi popularności sieci handlowych: