Prezentujemy szóstą edycję rankingu popularności sieci handlowych w Polsce. Zeszłoroczne wydanie dotyczyło roku 2019 i przyniosło zmiany na podium w kategorii sieci spożywczych. Tegoroczne zestawienie jest wyjątkowe, tak jak wyjątkowy był rok którego ten ranking dotyczy. W wyniku pandemii Covid-19 w 2020 roku wydarzyło się wiele nieoczekiwanych zmian zarówno w życiu codziennym, jak i w branży spożywczej. Stosując się do nowo przyjętych zasad, sklepy przyjmowały swoich klientów starając się utrzymać na rynku, a nawet w niektórych przypadkach, inwestowały w rozwój swojej marki.
W tegorocznej edycji rankingu sieci handlowych zaprezentujemy, które markety budzą największe zainteresowanie wśród użytkowników aplikacji zakupowej Listonic oraz przybliżymy działania i strategię dyskontów w 2020 roku.
Pobierz pełną wersję Rankingu Sieci Handlowych
Dane, które zostały użyte do stworzenia rankingu sieci handlowych, pochodzą z aplikacji Listonic. Próbka wzięta pod uwagę do analizy zawierała 1734519 tytułów list zakupów użytkowników pochodzących z aplikacji Listonic. Pod uwagę były brane tylko tytuły list zawierające nazwy konkretnych sieci handlowych.
Sieci handlowe
Tegoroczny „Ranking sieci handlowych w Polsce”, przygotowany przez Listonic, drugi rok z rzędu otwiera Lidl z poparciem 35,84% konsumentów. W poprzednim raporcie sieć zdetronizowała Biedronkę, wskakując z drugiego na pierwsze miejsce i zdobywając 33,49% zwolenników wśród użytkowników Listonic. Biedronka, co prawda, zwiększyła swoją popularność w stosunku do roku 2019 o prawie 3 p.p., jednak nie zagwarantowało jej to odzyskania „korony”.
Lidl kolejny rok z rzędu królem rankingu
Rosnąca popularność sieci Lidl w dużej mierze jest wynikiem strategii przyjętej w czasie pandemii, która przyczyniła się do wzrostu zaufania konsumentów. Marka wyróżniła się przede wszystkim błyskawicznym dostosowaniem sklepów do otwarcia kas samoobsługowych, dzięki którym klienci mogli ograniczyć kontakt z pracownikami. Na koniec roku Lidl posiadał w swoich punktach 2 000 kas samoobsługowych. Sieć nie zwolniła również tempa w kwestii zwiększania powierzchni sklepowych i otworzyła 56 nowych placówek, co łącznie daje 756 sklepów niemieckiego detalisty w Polsce. Co więcej, firma inwestowała nie tylko w nowe markety, ale również w swój zespół – w marcu ub. r. Lidl wprowadził podwyżki dla kasjerów, a z okazji świąt każdy pracownik otrzymał premię. Na uwagę zasługują również nowoczesne rozwiązania technologiczne w obszarze sklepu internetowego i aplikacji lojalnościowej, wprowadzane przez sieć, działania na rzecz środowiska, a także marki własne, które są jednymi z najlepiej rozpoznawanych wśród konsumentów.
Biedronka ponownie na 2. miejscu
Drugie miejsce w rankingu przypadło największej sieci handlowej w Polsce – Biedronce. Portugalski sklep odnotował wzrost popularności o 2,72 p.p., zdobywając poparcie 30,42% użytkowników Listonic. Pomimo braku zwycięstwa, Biedronka odnotowała wzrost udziału na listach zakupów i depcze po piętach liderowi. Podobnie jak Lidl, w wyniku obostrzeń portugalska sieć przyspieszyła inwestycje w kasy samoobsługowe, dbając o bezpieczeństwo swoich klientów i pracowników. W grudniu u. br. posiadała ich 3 750. Co więcej, w okresie pandemii otworzyła 129 nowych placówek i zakończyła rok 2020 z liczbą 3 115 marketów. Jedną z największych przewag sieci, zaraz po liczbie punktów, jest inwestycja w marki własne. W 2020 Biedronka położyła duży nacisk na rozwój brandów dedykowanych rodzinom i dzieciom m.in. Dada, Comfort i Accesories. Zadbała również o swoich pracowników – ufundowała komputery ich dzieciom, a także przeznaczyła ok. 20 mln € dla kasjerów.
Auchan – kolejny rok bez zmian
Francuska sieć handlowa Auchan zamyka podium z wynikiem 8,98% zaangażowania na listach zakupów, tym samym tracąc 0,73 p.p r/r. W 2019 roku firma postawiła na rewitalizację marki i umocnienie wizerunku najtańszej sieci handlowej, co przyniosło poprawę rentowności. W ubiegłym roku Auchan rozpoczął inwestycje w convenience stores, współpracując ze stacjami benzynowymi. Przyspieszył również pracę nad kanałem e-commerce, wystartował z bezpośrednią dostawą żywności do domów Auchandirect.pl oraz rozpoczął współpracę z platformami Allegro i Glovo. Firma postawiła też na aktywności na rzecz przeciwdziałania marnowaniu żywności. To wszystko przyczyniło się do pozostania sieci na podium.
Dom i ogród
Polacy w 2020 ze względu na spędzenie większości czasu w domach zaczęli doceniać przestrzeń mieszkalną wokół siebie. W czasie pandemii, konsumenci poświęcali więcej czasu na rzeczy, na które zwykle brakowało miejsca w kalendarzu. Znaczna część Polaków widząc perspektywę długiego przebywania w swoich czterech ścianach postanowiła odnowić lub dostosować przestrzeń do nowych warunków. Potrzeby zmiany powierzchni mieszkań jednocześnie w biura, szkoły lub miejsca do ćwiczeń zaprowadziły konsumentów wprost do sklepów meblowych i budowlano – remontowych.
IKEA kolejny rok zwycięzcą w kategorii „Dom i ogród”
Znaczna część Polaków w 2020 roku w związku z lockdownem postanowiła odnowić lub dostosować domową przestrzeń do nowych warunków. Potrzeba zmiany mieszkań w biura, szkoły czy siłownie zaprowadziła konsumentów wprost do sklepów meblowych i budowlano-remontowych. Liderem kategorii „Dom i ogród” od lat jest szwedzki sklep Ikea, który również w tym roku zajął pierwsze miejsce w rankingu, osiągając poparcie 31,46% użytkowników aplikacji Listonic. Jednak w porównaniu do ubiegłego roku stracił aż 15,59 p.p. Na drugim miejscu uplasowała się Castorama (21,93%), a podium zamyka Obi (21,62%), które awansowało z miejsca 4.
Drogerie
W kategorii drogerii od lat lider jest jeden – Rossmann, który umacnia swoją pozycję, zyskując w stosunku do zeszłorocznej edycji 0,4 p.p popularności na listach zakupów. Kolejne miejsca, podobnie jak w 2019 roku, zajmują kolejno Hebe, Super-pharm i Natura. Sklepy z kategorii drogerii w 2020 roku były ważną częścią codziennych zakupów, ponieważ to tam najczęściej konsumenci zaopatrywali się w środki higieniczne i dezynfekujące.
Bez zmian w kategorii „Drogerie”
W 2020 roku drogerie stanowiły ważny punkt w zakupach produktów higienicznych. Duży nacisk stawiano na dbanie o czystość i dezynfekcję, co pozwoliło utrzymać się im na rynku w trudnych czasach. Dostosowując swoje działania do nowej rzeczywistości 2020 roku, Rossmann oddał do dyspozycji kasy samoobsługowe oraz rozwinął swoją aplikację o Rossmann GO, czyli możliwość skanowania produktów za pomocą własnego telefonu i płacenia online poprzez przypiętą do aplikacji kartę płatniczą.
Pobierz pełną wersję Rankingu Sieci Handlowych
Podsumowanie – 2020 to przede wszystkim bezpieczne zakupy
Wydarzenia roku 2020 wpłynęły na polską gospodarkę w wielu branżach. Zmieniły się również zachowania i zwyczaje konsumentów. Kolejne lockdowny, restrykcje, nowe zasady bezpieczeństwa oraz czasowe zamknięcia niektórych obiektów sprawiły, że sieci handlowe musiały w błyskawicznym tempie podejmować decyzje i dostosowywać się do zasad. Na szczęście dla sieci spożywczych nie wprowadzono przymusowego zamknięcia sklepów, a jedynie nałożono obostrzenie o ilości osób na metr kwadratowy. Dzięki sprawnym działaniom, konsumenci mieli możliwość robienia codziennych zakupów. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo w marketach nie spadła tylko na pracowników sieci, ale również na samych klientów, którzy w wyniku zaistniałej sytuacji zmienili swoje nastawienie do samych zakupów. Od marca 2020 roku, konsumenci chodzą na zakupy przygotowani z listą zakupów np. Listonic i organizują wyjścia do sklepów rzadziej, ale kupując więcej. Znaczna część sprzedaży stacjonarnej przeniosła się do internetu, jednak nie każda sieć udostępnia taką możliwość.
Chcesz poznać więcej naszych raportów?
– Mycie rąk nie weszło Polakom w nawyk.
– Raport trendów zakupowych.
Pobierz pełną wersję Rankingu Sieci Handlowych