Ranking Sieci Handlowych za 2020 rok

Prezentujemy szóstą edycję rankingu popularności sieci handlowych w Polsce. Zeszłoroczne wydanie dotyczyło roku 2019 i przyniosło zmiany na podium w kategorii sieci spożywczych. Tegoroczne zestawienie jest wyjątkowe, tak jak wyjątkowy był rok którego ten ranking dotyczy. W wyniku pandemii Covid-19 w 2020 roku wydarzyło się wiele nieoczekiwanych zmian zarówno w życiu codziennym, jak i w branży spożywczej. Stosując się do nowo przyjętych zasad, sklepy przyjmowały swoich klientów starając się utrzymać na rynku, a nawet w niektórych przypadkach, inwestowały w rozwój swojej marki. 

W tegorocznej edycji rankingu sieci handlowych zaprezentujemy, które markety budzą największe zainteresowanie wśród użytkowników aplikacji zakupowej Listonic oraz przybliżymy działania i strategię dyskontów w 2020 roku. 

Pobierz pełną wersję Rankingu Sieci Handlowych

Dane, które zostały użyte do stworzenia rankingu sieci handlowych, pochodzą z aplikacji Listonic. Próbka wzięta pod uwagę do analizy zawierała 1734519 tytułów list zakupów użytkowników pochodzących z aplikacji Listonic. Pod uwagę były brane tylko tytuły list zawierające nazwy konkretnych sieci handlowych.

Sieci handlowe

Tegoroczny „Ranking sieci handlowych w Polsce”, przygotowany przez Listonic, drugi rok z rzędu otwiera Lidl z poparciem 35,84% konsumentów. W poprzednim raporcie sieć zdetronizowała Biedronkę, wskakując z drugiego na pierwsze miejsce i zdobywając 33,49% zwolenników wśród użytkowników Listonic. Biedronka, co prawda, zwiększyła swoją popularność w stosunku do roku 2019 o prawie 3 p.p., jednak nie zagwarantowało jej to odzyskania „korony”.

Lidl kolejny rok z rzędu królem rankingu

Rosnąca popularność sieci Lidl w dużej mierze jest wynikiem strategii przyjętej w czasie pandemii, która przyczyniła się do wzrostu zaufania konsumentów. Marka wyróżniła się przede wszystkim błyskawicznym dostosowaniem sklepów do otwarcia kas samoobsługowych, dzięki którym klienci mogli ograniczyć kontakt z pracownikami. Na koniec roku Lidl posiadał w swoich punktach 2 000 kas samoobsługowych. Sieć nie zwolniła również tempa w kwestii zwiększania powierzchni sklepowych i otworzyła 56 nowych placówek, co łącznie daje 756 sklepów niemieckiego detalisty w Polsce. Co więcej, firma inwestowała nie tylko w nowe markety, ale również w swój zespół – w marcu ub. r. Lidl wprowadził podwyżki dla kasjerów, a z okazji świąt każdy pracownik otrzymał premię. Na uwagę zasługują również nowoczesne rozwiązania technologiczne w obszarze sklepu internetowego i aplikacji lojalnościowej, wprowadzane przez sieć, działania na rzecz środowiska, a także marki własne, które są jednymi z najlepiej rozpoznawanych wśród konsumentów.

Biedronka ponownie na 2. miejscu

Drugie miejsce w rankingu przypadło największej sieci handlowej w Polsce – Biedronce. Portugalski sklep odnotował wzrost popularności o 2,72 p.p., zdobywając poparcie 30,42% użytkowników Listonic. Pomimo braku zwycięstwa, Biedronka odnotowała wzrost udziału na listach zakupów i depcze po piętach liderowi. Podobnie jak Lidl, w wyniku obostrzeń portugalska sieć przyspieszyła inwestycje w kasy samoobsługowe, dbając o bezpieczeństwo swoich klientów i pracowników. W grudniu u. br. posiadała ich 3 750. Co więcej, w okresie pandemii otworzyła 129 nowych placówek i zakończyła rok 2020 z liczbą 3 115 marketów. Jedną z największych przewag sieci, zaraz po liczbie punktów, jest inwestycja w marki własne. W 2020 Biedronka położyła duży nacisk na rozwój brandów dedykowanych rodzinom i dzieciom m.in. Dada, Comfort i Accesories. Zadbała również o swoich pracowników – ufundowała komputery ich dzieciom, a także przeznaczyła ok. 20 mln € dla kasjerów.

Auchan – kolejny rok bez zmian

Francuska sieć handlowa Auchan zamyka podium z wynikiem 8,98% zaangażowania na listach zakupów, tym samym tracąc 0,73 p.p r/r. W 2019 roku firma postawiła na rewitalizację marki i umocnienie wizerunku najtańszej sieci handlowej, co przyniosło poprawę rentowności. W ubiegłym roku Auchan rozpoczął inwestycje w convenience stores, współpracując ze stacjami benzynowymi. Przyspieszył również pracę nad kanałem e-commerce, wystartował z bezpośrednią dostawą żywności do domów Auchandirect.pl oraz rozpoczął współpracę z platformami Allegro i Glovo. Firma postawiła też na aktywności na rzecz przeciwdziałania marnowaniu żywności. To wszystko przyczyniło się do pozostania sieci na podium.

Dom i ogród

Polacy w 2020 ze względu na spędzenie większości czasu w domach zaczęli doceniać przestrzeń mieszkalną wokół siebie. W czasie pandemii, konsumenci poświęcali więcej czasu na rzeczy, na które zwykle brakowało miejsca w kalendarzu. Znaczna część Polaków widząc perspektywę długiego przebywania w swoich czterech ścianach postanowiła odnowić lub dostosować przestrzeń do nowych warunków. Potrzeby zmiany powierzchni mieszkań jednocześnie w biura, szkoły lub miejsca do ćwiczeń zaprowadziły konsumentów wprost do sklepów meblowych i budowlano – remontowych.

IKEA kolejny rok zwycięzcą w kategorii „Dom i ogród”

Znaczna część Polaków w 2020 roku w związku z lockdownem postanowiła odnowić lub dostosować domową przestrzeń do nowych warunków. Potrzeba zmiany mieszkań w biura, szkoły czy siłownie zaprowadziła konsumentów wprost do sklepów meblowych i budowlano-remontowych. Liderem kategorii „Dom i ogród” od lat jest szwedzki sklep Ikea, który również w tym roku zajął pierwsze miejsce w rankingu, osiągając poparcie 31,46% użytkowników aplikacji Listonic. Jednak w porównaniu do ubiegłego roku stracił aż 15,59 p.p. Na drugim miejscu uplasowała się Castorama (21,93%), a podium zamyka Obi (21,62%), które awansowało z miejsca 4.

Drogerie

 

W kategorii drogerii od lat lider jest jeden – Rossmann, który umacnia swoją pozycję, zyskując w stosunku do zeszłorocznej edycji 0,4 p.p popularności na listach zakupów. Kolejne miejsca, podobnie jak w 2019 roku, zajmują kolejno Hebe, Super-pharm i Natura. Sklepy z kategorii drogerii w 2020 roku były ważną częścią codziennych zakupów, ponieważ to tam najczęściej konsumenci zaopatrywali się w środki higieniczne i dezynfekujące.

Bez zmian w kategorii „Drogerie”

W 2020 roku drogerie stanowiły ważny punkt w zakupach produktów higienicznych. Duży nacisk stawiano na dbanie o czystość i dezynfekcję, co pozwoliło utrzymać się im na rynku w trudnych czasach. Dostosowując swoje działania do nowej rzeczywistości 2020 roku, Rossmann oddał do dyspozycji kasy samoobsługowe oraz rozwinął swoją aplikację o Rossmann GO, czyli możliwość skanowania produktów za pomocą własnego telefonu i płacenia online poprzez przypiętą do aplikacji kartę płatniczą.

Pobierz pełną wersję Rankingu Sieci Handlowych

 

Podsumowanie – 2020 to przede wszystkim bezpieczne zakupy

Wydarzenia roku 2020 wpłynęły na polską gospodarkę w wielu branżach. Zmieniły się również zachowania i zwyczaje konsumentów. Kolejne lockdowny, restrykcje, nowe zasady bezpieczeństwa oraz czasowe zamknięcia niektórych obiektów sprawiły, że sieci handlowe musiały w błyskawicznym tempie podejmować decyzje i dostosowywać się do zasad. Na szczęście dla sieci spożywczych nie wprowadzono przymusowego zamknięcia sklepów, a jedynie nałożono obostrzenie o ilości osób na metr kwadratowy. Dzięki sprawnym działaniom, konsumenci mieli możliwość robienia codziennych zakupów. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo w marketach nie spadła tylko na pracowników sieci, ale również na samych klientów, którzy w wyniku zaistniałej sytuacji zmienili swoje nastawienie do samych zakupów. Od marca 2020 roku, konsumenci chodzą na zakupy przygotowani z listą zakupów np. Listonic i organizują wyjścia do sklepów rzadziej, ale kupując więcej. Znaczna część sprzedaży stacjonarnej przeniosła się do internetu, jednak nie każda sieć udostępnia taką możliwość

 

Chcesz poznać więcej naszych raportów?
Mycie rąk nie weszło Polakom w nawyk.
Raport trendów zakupowych. 

 

 

 

Pobierz pełną wersję Rankingu Sieci Handlowych