Raport Trendów Zakupowych na 2020 rok + [Infografika]

         Jak mówi stare przysłowie, „Nasz klient, nasz pan” – to przekonanie obowiązuje do dziś i zyskuje na sile. Konsumenci wytyczają drogę jaką mają podążać producenci i marki, na które się decydują. Wszelkie zmiany i trendy wprowadzane w sektor handlu i retailu FMCG dedykowane są potrzebą klienta. Nieustanne zmiany w sektorze produktów i marek FMCG zmuszają producentów do dostosowywania się pod najnowsze standardy i potrzeby odbiorców. Postawa przeciętnego konsumenta na przestrzeni ostatnich lat zmieniła się za sprawą rozwoju technologii i stylu życia. Aby zrozumieć zachodzące zmiany należy przyjrzeć się potrzebom, zachowaniom i cechom konsumentów.

     Przedstawiamy Raport Trendów Zakupowych na 2020 rok z krótkim opisem wybranych trendów zakupowych. Publikacje takie jak te są doskonałym narzędziem dla osób związanych z branżą FMCG i handlem oraz dobrym źródłem informacji dla samych klientów. Konsumenci mogą uświadomić sobie jak ich preferencje i zachowania wpływają na świat retailu oraz jak kształtować się będzie ich ścieżka zakupowa.

Jeśli chcesz pobrać darmową, pełną wersję Raportu Trendów Zakupowych na 2020r. kliknij tutaj

 

Oto kilka wybranych trendów z Raportu Trendów Zakupowych z krótkim opisem: 

“Less is new more”

     Pierwsze z wymienionych w raporcie trendów, wspomina o wzroście popularności produktów lepszej jakości, odrzucając produkty masowe. Konsumenci coraz większą uwagę przywiązują do produktów dedykowanych i spersonalizowanych pod ich wymagania. Trend ten nie jest niczym nowym, ale jego oddziaływanie na rynek rośnie z roku na rok. Warto pamiętać w trakcie planowania swoich strategii o personalizacji i doskonaleniu jakości usług i towarów, ponieważ jest to podstawą do utrzymania uwagi klienta. Indywidualne podejście do klienta nie dotyczy tylko handlu. Działania marketingowe, mailing, czy personalizacja dotykają wszystkich dziedzin związanych z dotarciem do odbiorcy.

Portal pushpushgo.pl przeprowadził badania dotyczące wpływu personalizacji na działania odbiorców.

  • 86% marketerów zauważyło bezpośredni wpływ personalizacji na liczbę wygenerowanych leadów,
  • 92% respondentów twierdzi, że personalizacja wpływa na budowanie świadomości marki.

 

Marki własne

     Potencjał marek własnych sieci handlowych widoczny jest już od 2008r. Szybko zaowocowały zaangażowaniem konsumentów. Sieci handlowe pragną zwrócić na siebie uwagę produkując towary pod własnym szyldem. Dynamika sprzedaży marek własnych powoli spada, praktycznie każda sieć posiada już własne produkty. Co trzeci produkt sprzedawany w Polskich sklepach wytwarzanych jest pod marką własną sprzedawcy. Marki handlowe stają się poważną bronią w rękach sieci detalicznych. Stabilna i silna pozycja na rynku marek własnych sprawia, że producenci artykułów żywnościowych muszą brać pod uwagę konkurencję ze strony sieci handlowych. 

Według danych i badań prowadzonych dla On Board PR Ecco Network największą popularnością wśród Polaków cieszą się produkty marek:

  • Tesco 64%,
  • Carrefour 61%,
  • Pilos 34% (marka własna Lidla),
  • Isana 34% (marka własna Rossmann).

 

Nowa waluta- czas

     Dynamiczny rozwój handlu zmienia sposób, w jaki konsumenci robią zakupy. Według badań Payback wielu z nas produkty spożywcze kupuje niemal codziennie. Takie zachowanie zadeklarowało prawie 30% badanych, natomiast połowa konsumentów zakupy spożywcze robi kilka razy w tygodniu. Wpływ na taki trend ma ogromny rozwój dyskontów i sieci sklepów, które są na wyciągnięcie ręki. Wzrasta również tempo życia, a o za tym idzie pragniemy również coraz mniej czasu spędzać na zakupach. Według danych podanych na portalu portalspożywczy.pl, prawie 80% konsumentów kupuje wszystkie potrzebne rzeczy w niespełna godzinę. Podstawowe produkty badani kupują w małych, osiedlowych sklepach. 


Technologia w połączeniu z tradycją

     Na zmiany w decyzjach zakupowych wpływa przede wszystkim powszechny rozwój technologii, który towarzyszy nam na każdym kroku. Zrozumienie tego kontekstu – gdzie, kiedy, jak i dlaczego wykorzystywane są urządzenia mobilne – ma kluczowe znaczenie dla marek, zakładając dotarcie do konsumenta we właściwym momencie. Konsumenci stają się “dwuekranowcami” co oznacza, że używają smartfonów jednocześnie oglądając telewizję lub korzystając z komputera .Efekt połączenia handlu online z tradycyjnym doczekał się swojej nomenklatury- efekt ROPO i efekt odwróconego ROPO. 

 

Online vs Offline

Dominacja handlu ściągnęła ciemne chmury na sklepy stacjonarne. Schemat zgodnie z którym klienci przywiązani byli do ulubionych marek w dobrej lokalizacji przechodzi załamanie. Zwyczaje zakupowe odmieniła cyfryzacja handlu przez co lojalność wobec marek zmalała. Czy czeka nas całkowita zmiana handlu z tradycyjnego na online? Odpowiedz znajdziesz w pełnej wersji Raportu Trendów Zakupowych.


M- Commerce

     Sylwetka konsumenta XXI wieku wyróżnia się swobodnym korzystaniem z technologii w codziennym życiu. Widać to zarówno przed zakupem szukając opinii lub informacji o produkcie, podczas zakupów – pomagając sobie asystentami zakupowymi oraz dokonując zakupu bezpośrednio przez urządzenia. W ciągu ostatnich 2 lat nastąpił wzrost z 54% na 62% internautów decydujących się na zakupy online. Praktycznie co drugi użytkownik smartfona ma zainstalowaną choć jedną aplikację zakupową – mogą to być typowe aplikacje sprzedażowe, aplikacji z kuponami, gazetki promocyjne, aplikacji lojalnościowe, listy zakupów, czyli asystenci zakupowi. Jak możemy przeczytać w pełnej wersji Raportu, 61% konsumentów dokonuje zakupów za pomocą smartfona. Wpływ na decyzję konsumenta o dokonaniu zakupu online  ma wiele czynników:

 

  • dostępności przez całą dobę,
  • braku konieczności jechania do sklepu,
  • nieograniczonym czasie wyboru,
  • wygodzie zakupów,
  • łatwości,
  • większej możliwości wyboru niż w sklepie stacjonarnym,
  • tańszej ofercie.


Bądź bardziej Eco

      Zmiany klimatyczne stały się tematem wiodącym w mediach. Świadomość tego, jak nasze codzienne decyzje wpływają na środowisko, jest coraz większa. Normy i rozporządzenia wprowadzane przez władzę w sprawie opakowań i składów produktów zmusza marki do zmiany materiałów stosowanych w produkcji. W skali problemu ogromnej ilości zanieczyszczeń i śmieci generowanych przez masową ilość produktów, trend ten jest jednym z najbardziej pożytecznych. Można się więc spodziewać, że konsumenci przy podejmowaniu codziennych decyzji będą brali ten aspekt pod uwagę. Według badania przeprowadzonego na użytkownikach Moja Gazetka wynika, że Polacy są coraz bardziej świadomi problemów związanych z ekologią. Ponad 60% respondentów przyznaje, że jeśli ma możliwość, wybiera produkty, których opakowania nie zawierają plastiku. Polacy przyzwyczaili się do używania wielorazowych toreb, ponad 95% ankietowanych przyznaje, że jest to niezbędny element codziennych wyjść na zakupy. 

 

Pobierz darmową i pełną wersję Raportu Trendów Zakupowych na 2020r.  

 

W Raporcie możemy napotkać wiele znaczących danych, kilka z nich zawarliśmy w infografice poniżej.

 

Pobierz darmową i pełną wersję Raportu Trendów Zakupowych na 2020r.  

 

     Nowa postawa zapracowanego, na stałe połączonego z technologią konsumenta sprawia, że nawet zwykłe zakupy spożywcze wyglądają zupełnie inaczej niż dekadę temu. Klienci na co dzień wspierają się asystentami głosowymi, aplikacjami gazetowymi, dedykowanymi apkami sieci handlowych czy wyszukują inspiracji w internecie, korzystając przy okazji z sklepów e-commerce. Wszystko to tworzone jest by ułatwić konsumentowi decyzje o wyborze danego produktu. Następne lata przyniosą kolejne wielkie zmiany w sektorze FMCG. Począwszy od strategii wspierania sprzedaży wśród marek i sieci handlowych, świadomość ekologiczną, składy produktów, do wpływu technologii na każdy moment w ścieżce zakupowej konsumenta.