Świąteczne listy zakupów- łosoś kontra karp

Tegoroczne Święta Bożego Narodzenia będą wyjątkowe pod wieloma względami. Ograniczone podróżowanie, pozostanie w domach z najbliższą rodziną sprawia, że wydatki na potrawy i prezenty spadną. Potwierdza to Detoitte w swoim badaniu “Jak pokazuje 23. edycja międzynarodowego badania „Zakupy świąteczne 2020”, przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte, w tym roku na prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi zamierzamy przeznaczyć średnio 1 318 zł, czyli o 29 proc. mniej niż wydaliśmy rok temu. “

 

Dziś przeanalizujemy listy zakupów użytkowników aplikacji zakupowej Listonic pod kątem świątecznych produktów. Dane dotyczą ilości dodań produktów do list zakupów w Listonic w  stosunku 15 listopada – 15 grudnia 2019 roku do analogicznego okresu w roku 2020.

Dania gotowe czy domowe?

Biorąc pod uwagę utrudnienia z jakimi wiąże się tegoroczne organizowanie spotkań świątecznych konsumenci wybierają się na zakupy stacjonarne z wyprzedzeniem, a prezenty chętniej kupują przez internet. Polacy planując zakupy świąteczne w pierwszych tygodniach grudnia nie skupiają się na świeżych produktach, stawiają na mak, bakalie, mandarynki, buraki czy grzyby.

 

Duża zmianą w stosunku do 2019 jest fakt, że wiele osób decyduje się na gotowe produkty zamiast spędzać godziny w kuchni. Konsumenci w stosunku do 2019 planują kupić o 114,5% uszek, o 83% więcej gotowych pierogów i gotowego barszczu czerwonego oraz o 50% więcej gotowych ciast.. Gotowe dania budzą coraz większe zainteresowanie konsumentów, ponieważ są lepszej jakości, produkowane bez zbędnych chemicznych składników niż parę lat temu.

Tradycyjna rybka


Planowanie zakupów w pierwszych tygodniach grudnia zwykle kończy się na produktach które mogą poczekać do kolacji wigilijnej. Tradycyjne świeże ryby kupowane są w ostatnich dniach przedświątecznych. Natomiast już w pierwszych tygodniach grudnia widać już wzrosty zainteresowania karpiem, śledziem i mintajem.

Cała kategoria cieszy się dużym zainteresowaniem szczególnie na północy kraju, gdzie ze względu na dostęp do morza popularna jest wigilijna zupa rybna. Warto jednak zauważyć, że karp nie jest w tym regionie zbyt często kupowanym gatunkiem. Ciekawym zjawiskiem wśród Polskich konsumentów jest coraz większe zainteresowanie łososiem, zarówno w tym, jak i poprzednim roku – cieszył się większą popularnością niż typowo „wigilijne” gatunki.

Tradycyjne ryby śledź oraz karp królują w centralnej Polsce, ze względu na fakt, że są one najłatwiej dostępne w tym regionie. Warto również dodać, że gotową rybę po grecku w tym roku planuje kupić o 160,7% konsumentów więcej niż 12 miesięcy temu.

Każdy region Polski ma swoją własną tradycję obchodzenia Świąt, dotyczy ona również serwowanych potraw, a co za tym idzie – kupowanych produktów. W mazowieckim na świątecznych stołach królują przede wszystkim śledzie w oleju, żołnierzyki, czyli ziemniaki z grzybami czy potrzos – kasza jęczmienna z kapustą – tłumaczy Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing manager w Listonic.

Wypieki

 

Według danych z list zakupów za 2019 rok zaczynając od południa Polski dużym zainteresowaniem przed świętami na listach zakupów są dodatki i półprodukty do ciast i wypieków. Mak, kajmak, bakalie, pierniki, cynamon czy rodzynki to produkty które są stosunkowo popularniejsze w dolnej części kraju. To właśnie ze śląska pochodzi tradycyjny kołacz, czyli świąteczny makowiec.
Kategoria produktów i półproduktów do wypieków w stosunku do 2019 cieszy się znacznie większym zainteresowaniem. Polacy dodają do list zakupów o 90% więcej cynamonu, prawie 50% więcej maku, o 87% więcej goźników i 82% więcej kajmaku. 


Nie bez powodu mówi się o tradycyjnych polskich Świętach Bożego Narodzenia. Jesteśmy przyzwyczajeni, że co roku wyglądają podobnie, a na stół trafiają potrawy „zarezerwowane” na tę okazję. Widać to również po listopadowo-grudniowych listach zakupów. W zależności od regionu kraju mak i bakalie zapewne znajdą się w makowcach lub kutii. Listy zakupów jasno wskazują też, że Polacy nie wyobrażają sobie Świąt bez mandarynek i pomarańczy – mówi Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing manager w Listonic.

Zakrapiana wigilia

Wielokrotnie udowodniliśmy, że w czasie pandemii wzrasta popularność alkoholem wśród Polaków.  Największe zainteresowanie w tej kategorii wzbudza whiskey, która odnotowała wzrost o 112% w stosunku grudnia 2019. Na drugim miejscu pod względem wzrostu plasuje się piwo (55%) oraz wino (53%).

Analizując regiony Polski stwierdzamy że na północy i w centrum kraju na stołach króluje wino, natomiast na południu najpopularniejszym alkoholem na święta jest wódka.

Tegoroczne Święta tworzą wyjątkowy klimat spowodowany wydarzeniami 2020 roku. Osobliwość tego okresu przekłada się również na listy zakupów, zwiększenie popularności dań gotowych w ciągu roku pojawia się również w czasie przygotowań do Świąt. Największe zainteresowanie w kategorii dań gotowych wzbudzają uszka. Wspólne lepienie pierogów i uszek zastępujemy gotowymi, wysoko jakościowymi daniami. Coraz częściej unowocześniamy tradycyjne potrawy – zmieniamy karpia na mintaja, który zyskuje coraz większą popularność.  Polacy lubią nowoczesność na co dzień, jednak większość konsumentów dba o tradycje podczas świąt. Na stołach wigilijnych nadal przeważają pierniki, makowce, ryby po grecku czy barszcz czerwony.

W 2020 życzymy wszystkim spokojnych i wesołych Świąt w gronie najbliższych.