Swoja aplikacja mobilna czy reklama w istniejących apkach

 

Zdarza nam się w Listonic’u usłyszeć, że klient sam sobie zrobi aplikację i odniesie podobne efekty marketingowe. Zapraszam na zderzenie z rzeczywistością.
Uwagi:

  • Nasi klienci to firmy z branży FMCG i sieci handlowe. Pisze więc o typie aplikacji, które są najczęściej wydawane przez takich graczy.
  • W tekście jest wiele generalizacji

O czym warto wiedzieć robiąc aplikację mobilną. Fakty.

  • Średniej jakości aplikacja na jedną platformę kosztuje 30-50 000 zł.
  • Dobrej jakości aplikacja na jedną platformę kosztuje wielokrotnie więcej.
    • Pytasz dlaczego?
      • Przy aplikacji pracuje:
        • Programiasta lub programiści znający się na iOs/Android/WP – to są drogie specjalizacje.
        • Grafik i designer – jeśli apka ma być dobra, nie uda się jej narysować w jeden wieczór i przygotować wszystkich potrzebnych grafik w 3 dni. Pracy jest na kilka miesięcy.
        • PM, który zna się na mobilności.
        • Czasami potrzebni będą także:
          • programiści po stronie serwerowej,
          • twórcy treści, które są wyświetlajne w naszych aplikacjach.
    • Stworzenie aplikacji to kilka miesięcy pracy wielu osób.
    • Ludzie pracujący przy projekcie powinni mieć doświadczenie z mobilnością, co przekłada się na pensje, ale przekłada się jeszcze bardziej na jakość dzieła. Jakość przekłada sie na pobrania, womm i zaangażowanie użytkowników.
    • Utrzymanie i lekki rozwój aplikacji na jedną platformę to 0,5-1 etatu.
    • Nie, nie musisz utrzymywać aplikacji, ale licz się z tym, że z czasem będziesz dostawać coraz gorsze oceny na sklepie, będziesz wstydzić się, że aplikacja firmowana Twoją marką odstaje od tego, co oferuje konkurencja, ludzie zaczną od niej odchodzić – stracisz pieniądze.

Matematyka marketingu aplikacji (wersja optymistyczna)

  • Koszt pozyskania jednego użytkownika: 5 zł (tak, da się taniej, ale pozyskasz przypadkowe, mało wartościowe osoby (np. dzieci dla aplikacji kulinarnej))
  • Procent instalacji, które są porzucane po kilku pierwszych uruchomieniach to 80 (to b. optymistyczne założenie)
  • Jeżeli chcesz mieć 100 000 aktywnych użytkowników/miesiąc, musisz zrobić 500 000 instalacji. Wydasz 2 500 000 zł (w postaci marketingu, PRu)
  • Czy da się zaoszczędzić na marketingu wykorzystując swoje kanały komunikacji? Tak, ale wiedz, że najlepiej na instalacje przekłada się komunikacja w mobilu. Komunikacja w Internecie działa wielokrotnie gorzej, komunikacja w świecie offline, prawie nie działa. Czy posiadasz kanały mobilne?

Prześledźmy dobre przykłady.

W topie instalacji na Androida są:

  • Przepisy.pl – aplikacja Knorra, rozwijana przez We like CAPS! / Kalicińscy.com. Czapki z głów zarówno dla agencji jak i dla marketera. Projekt ma już kilka lat, aplikacje są cały czas rozwijane i utrzymywane na b. wysokim poziomie.
  • Gra Tymbarka. To niewątpliwie sukces, ale zastanawiam się, czy poziom zaangażowania użytkowników będzie zachowany w czasie, tak pięknie jak ma to miejsce dla przepisy.pl,
  • Długo długo nic.

W szeroko rozumianym topie nie ma innych aplikacji marek FMCG, mimo, że wielu próbuje, nie ma też żadnej aplikacji sieci handlowej. Tymczasem można przecież znacznie, znacznie taniej i skutecznie działać w zewnętrznych apkach:

Podsumowując: Jeśli decydujesz sie na swoją aplikacją, zrób to porządnie. W mojej rodzinie istnieje takie powiedzenie „szkłem d***y nie utrzesz” :)

 

Najpopularniejsze bezpłatne aplikacje Android

Piszę jak jest.


Kamil z Listonic