Top produkty i top promocje – analiza za 2020 rok

W zeszłorocznej edycji Rankingu Sieci Handlowych przedstawiliśmy zestawienie top promocji sieci handlowych. W tym roku również – choć w trochę innym wydaniu – pokażemy, gdzie najchętniej konsumenci korzystają z promocji oraz sprawdzimy, jakie produkty królowały w wybranych sieciach w 2020 roku.

Top promocje

 

Najpopularniejsze promocje pochodzą z portugalskiej sieci Biedronka, której akcje promocyjne często obejmują podstawowe produkty spożywcze. W zeszłorocznym zestawieniu top promocji Biedronka zajmowała 6 na 10 miejsc, w tegorocznej edycji zdobyła wszystkie 10 miejsc.

Najpopularniejszym produktem kupowanym w ramach ofert promocyjnych okazało się masło, które zajęło 6 na 10 miejsc w zestawieniu oraz znalazło się na pierwszym miejscu podium. Biorąc pod uwagę wydarzenia zeszłego roku, możemy wnioskować, że konsumentom zależało na kupnie podstawowych produktów spożywczych.

 

Top produkty 2020 roku w wybranych sieciach handlowych

W analizie top produktów uwzględniliśmy te zajmujące podium w sieciach handlowych z Rankingu Sieci Handlowych. Według danych pochodzących z aplikacji Listonic pierwsze miejsca wśród najpopularniejszych produktów spożywczych wyglądają podobnie niezależnie od sieci. Podium okupują podstawowe produkty, czyli mleko, banany, masło i jajka.

Porównaliśmy dane tych produktów z 2020 roku, czyli miejsca, które zajmują w rankingu, do top produktów z 2019 roku. Pokazujemy to na grafice powyżej. Z danych tych wynika, że konsumenci w ramach zwiększającej się świadomości zdrowego żywienia odchodzą od pieczywa, które w sieciach Lidl i Biedronka spadło o 5 miejsc. Trend ten potwierdza również wzrost zainteresowania owocami i warzywami, takimi jak cebula, jabłka (wzrost aż o 6 miejsc w Biedronce), pomidory, cytryna oraz pieczarki.

Analizując dane z 2020 roku, spodziewaliśmy się wzrostu dla produktów, które były niezwykle popularne w mediach w okresie lockdownów, m.in. papieru toaletowego, ryżu czy parówek. Okazuje się jednak, że produkty tzw. pierwszej potrzeby w pandemii nie odnotowały spektakularnego wzrostu. Papier toaletowy w Lidlu i Biedronce wskoczył o 1 miejsce wyżej, natomiast w Auchan spadł o 3 pozycje. Parówki stabilnie utrzymują te same miejsca, co w roku 2019.

We wszystkich trzech analizowanych sieciach odnotowaliśmy spadek popularności wody butelkowanej. W Biedronce i Auchan o 1 pozycję w dół, natomiast w Lidlu o 2 miejsca w dół. Jest to związane ze zwiększonym zainteresowaniem filtrami do wody – według danych z list zakupów w 2020 roku użytkownicy Listonic dodali do swoich list o 26% więcej filtrów do wody kranowej niż w 2019 roku. W ciągu ostatnich dwóch lat duży nacisk kładzie się na ekologię, dlatego coraz szerzej promowane są filtry w dzbankach do wody, po to by zmniejszyć zużycie plastiku. Trend ten coraz mocniej zakorzenia się w świadomości konsumentów.

 

Wśród spożywczych sieci handlowych zajmujących pierwsze miejsca w Rankingu Sieci Handlowych na szczególną uwagę zasługują sklepy z kategorii proximity i convenience store. W ich przypadku listy zakupów wyglądają inaczej niż w przypadku typowych marketów, dlatego że same zakupy należą do innego, tzw. impulsywnego typu zakupów. Główny przedstawicielem kategorii proximity w Polsce jest Dino. Sklepy tej polskiej sieci najczęściej występują w małych miastach lub w okolicach osiedli domków i blokowisk. Pierwsze miejsca wśród najpopularniejszych produktów sieci Dino są bardzo podobne do tych z większych spożywczych sieci handlowych. Numerem jeden jest mleko, dalej uplasowały się pomidory, banany, ziemniaki, masło i jajka. W porównaniu do sieci handlowych typu Lidl i Biedronka na wysokiej pozycji w Dino znajduje się wędlina – to dlatego, że w placówkach polskiego detalisty wydzielone są stoiska mięsne, na których można kupić mięso i wędliny na wagę. Jest to dla konsumentów o wiele atrakcyjniejsze rozwiązanie niż zwykłe alejki z lodówkami, w których leżą paczkowane wędliny.

Podobnie jak w przypadku spożywczych sieci handlowych, w przypadku Dino obserwujemy trend zdrowego żywienia który objawia się spadkiem zainteresowania pieczywem. W Lidlu i Biedronce pieczywo spadło o 5 miejsc w stosunku do 2019 roku, natomiast w sieciach Dino pieczywo – aż o 13 miejsc.

Inną kategorię sklepów stanowi convenience store, którego przedstawicielem w Polsce jest Żabka. Polska sieć zdominowała kategorię zakupów impulsywnych, dlatego top produkty Żabki różnią się od reszty produktów z rankingów. Pierwsze dwa miejsca należą do mleka i jajek, co nie jest niczym zaskakującym. Ciekawość może wzbudzić dopiero trzecie miejsce – otóż podium top produktów zamyka piwo, które dzięki strategii promocji wielosztukowej w Żabce zyskało aż 6 miejsc w górę w stosunku do 2019 roku. W żadnej z analizowanych sieci handlowych piwo nie zajęło tak wysokiego miejsca, jak w polskiej sieci convenience. W pierwszej dziesiątce top produktów znajdziemy aż 3 miejsca poświęcone wypiekom – na 5. miejscu uplasowało się pieczywo, które odnotowało spadek o 2 pozycje w stosunku do 2019 roku, na 6. miejscu jest chleb, a 7. pozycję w rankingu zajmują bułki. Skąd tak wysokie wyniki, skoro w innych sieciach pozycje pieczywa spadają? Żabka w swoich placówkach wypieka pieczywo na miejscu, a dzięki ofertom śniadaniowym, które trafiły ostatnio do aplikacji Żappka, pieczywo w tej sieci zyskuje na popularności.

Wśród top 20 produktów sieci Żabka znajdziemy colę i chipsy – są to typowe produkty kupowane impulsywnie, dlatego dobrze wpisują się w charakter tego typu sklepów.

 

Przy analizie spożywczych sieci handlowych warto uwzględnić pierwsze miejsca z reszty kategorii omawianych w Rankingu Sieci Handlowych. Wśród drogerii pierwsze miejsce zajął Rossmann, w kategorii „dom i ogród” liderem okazała się Ikea.

Top produkty drogerii są typowe dla tego typu sklepów – pierwsze trzy miejsca zajmują podstawowe produkty kosmetyczne, czyli papier toaletowy, pasta do zębów i żel pod prysznic. Dopiero po pierwszej dziesiątce top produktów następują zmiany w stosunku do 2019 roku. Cztery miejsca w górę przeskoczyły płatki kosmetyczne oraz antyperspiranty, natomiast krem do rąk wskoczył z 23. miejsca w 2019 roku na 17. w 2020 roku. Powodem wzrostu popularności kremu do rąk o sześć pozycji może być fakt że w okresie pandemii konsumenci bardziej niż zwykle dbali o higienę rąk oraz o ich dezynfekcję, skóra ich dłoni była zatem bardziej wysuszona.

Ranking produktów kupowanych w sieci Ikea otwierają wieszaki, pościel i prześcieradła, czyli typowe dla tego typu sklepów akcesoria domowe. Duży wzrost popularności wśród produktów Ikea odnotowały akcesoria przeznaczone do gotowania w domowym zaciszu. W związku z pandemią roku 2020 konsumenci zostali zmuszeni do gotowania, dlatego zaczęli inwestować w patelnie, deski do krojenia i serwetki. Wśród typowych produktów kuchennych wzrostem popularności o 3 pozycje mogą się pochwalić baterie, które wykorzystywane są w urządzeniach domowych. Tak jak w przypadku artykułów kuchennych, powodem wzrostu zainteresowania bateriami jest pandemia i dłuższe przebywanie w domach.