
Wydarzenia 2020 roku sprawiły, że większość osób była zmuszona przeorganizować swoje życie, zmieniło się wiele kwestii, w tym nawyki zakupowe i żywieniowe Polaków. Zmiany możemy zauważyć również w zawartości koszyka zakupowego. W Listonic przeprowadziliśmy analizę najpopularniejszych produktów na listach zakupów w okresie lipiec-październik 2019 i 2020. Sprawdź, jak 2020 wpłynął na zmiany w organizacji zakupów użytkowników aplikacji Listonic.
Top 20 na listach zakupów

Najpopularniejsze produkty spożywcze na listach zakupów to te podstawowe, które znajdują się w większość polskich lodówek. Zarówno w 2019, jak i 2020 największym zainteresowaniem cieszą się mleko, jajka i pomidory. Zaraz za podium znajdziemy chleb i masło. Kolejne miejsca na listach w zależności od roku stanowią banany, cebula i ziemniaki, a pierwsza dziesiątkę zamyka papier toaletowy i ser żółty.
Zamiany w top produktach
Kolejne miejsca na listach zakupów zajmują o warzywa i owoce. Są to produkty, które niezmiennie utrzymują wysokie zainteresowanie konsumentów. Jednak porównując rok 2019 i 2020 zauważyliśmy kilka zmian.
Pierwszą z nich jest zakup bananów, od lipca do października 2020 dodawaliśmy jest o 52% częściej do list zakupowych w porównaniu do analogicznego okresu rok temu. Zmieniła się również cena – w 2019 za owoce musieliśmy zapłacić średnio 3,99 zł, natomiast obecnie jest to 4,50 zł, czyli 13% więcej. Wzrost dodań o 25% zanotowała również cebula, w tym przypadku zmieniła się również cena – z 3,99 zł na 4,99 zł.
Są to jednak produkty przeznaczone do spożycia w inny sposób sprawia to, że porównywanie warzywa i owocu nie ma sensu. Z drugiej strony konsumenci w większości przypadków wybierając produktów będą zwracali uwagę na cenę która determinuje sprzedaż.
Zmniejszenie zainteresowania
Analizując wzrosty produktów na listach zakupów należy wziąć pod uwagę ogólny wzrost wszystkich kategorii w aplikacji Listonic, który wyniósł 45%.Rosnące zainteresowanie potwierdza, że coraz częściej planujemy wyjścia do sklepów, aby spędzić tam jak najmniej czasu, szczególnie w czasie panującej pandemii.
Porównując listy zakupów z roku 2019 do roku 2020 można odnaleźć wpływ trendów żywieniowych na koszyki zakupowe. Analizując dane z list Listonic można zauważyć niższe zaangażowanie na listach wielu produktów w stosunku do 2019 roku. Najmniejsze wzrosty w 2020 roku odnotowały produkty pochodzenia zwierzęcego:
-pieś z kurczaka wzrost 2%;
-masło wzrost 2%;
-szynka wzrost 13%;
-wędlina wzrost 32%;
-mleko 40%.
Spadek zainteresowania tymi produktami to zapewne konsekwencja trendu ograniczenia artykułów zwierzęcych na rzecz roślinnych opcji, co odpowiada trendowi zdrowemu żywieniu i ograniczaniu spożywanego mięsa. Również woda mineralna cieszyła się nie tak dużym zainteresowaniem, jakiego mogliśmy się spodziewać – wzrost na poziomie 26%.
Konsumenci podążając za trendem eco starają się odchodzić od kupowania zgrzewek na rzecz dzbanów lub bidonów wielorazowego użytku z filtrem do wody kranowej.
Wzrost zainteresowania
Analogicznie do najmniejszych wzrostów zainteresowania, warto wspomnieć o produktach, należy przedstawiać produkty, które zyskują coraz większa popularność na listach zakupów. Największa grupę stanową warzywa i owoce:
– rukola wzrost o 70%;
– pomidory wzrost o 59%;
– pieczarki wzrost o 59%;
– ogórek wzrost o 57%;
– czosnek wzrost o 56%.
Być może zdrowe żywienie weszło w krew polskim konsumentom, którzy uważniej podchodzą do swoich diet stawiając na potrawy pełne warzyw i owowców. Jednak jak się okazuję obok zdrowych produktów do naszego koszyka wkładamy produkty wysoko przetworzone oraz przekąski:
– chleb tostowy wzrost o 88%;
– chipsy wzrost o 86%;
– lody wzrost o 88%;
– parówki wzrost o 65%.
Tak duże zaangażowanie na listach zakupów przekąsek zapewne spowodowane jest lockdownem. Konsumenci więcej czasu przebywają w domach oglądając filmy i seriale lub realizując się inny sposób w zaciszach własnych mieszkań. A umilaczem tych czynności są szybkie przekąski, które nie wymagają przygotowania – lody i chipsy znajdowały się na naszych listach zakupów prawie 90% częściej niż w analogicznym okresie rok temu.
Jeśli chodzi o chleby tostowe lub parówki wpływ na ich popularność ma fakt, że są to produkty które mają długą datę przydatności.. W momencie w który konsumenci ograniczają częstotliwość zakupów chętniej sięgają po produkty, które zachowują świeżość przez długi czas.
Inną grupą produktów,która odnotowała duże wzrosty w 2020 roku – są alkohole. Piwo na listach zakupów pojawiło się o 56% częściej niż w 2020, natomiast wino odnotowało 55% wzrost. Podobnie jak w przypadku chipsów słabe alkohole takie jak piwo i wino zapewne zyskują większa popularność dlatego, że konsumenci umilają sobie wieczory w domach.
Analizując listy zakupów z aplikacji Listonic można sprawdzić jak zmieniają się nawyki zakupowe konsumentów w ciągu roku. Należy wziąć pod uwagę wiele czynników wpływających na decyzje zakupowe w 2020 roku. Najważniejsze z nich to pandemia Covid oraz obostrzenia z nim związane oraz trendy żywieniowe, czyli na ograniczenie spożycia produktów pochodzenia zwierzęcego oraz wybór ekologicznych rozwiązań. Przedstawione dane potwierdzają tezę w której konsument coraz częściej świadomie planuje listy zakupów, dbając by były szybkie i bezpieczne. W kwestii zawartości koszyka możemy stwierdzić, że większe zainteresowanie na listach odnotowują warzywa i owoce w alternatywie do szynki i masła, natomiast konsumenci przebywający więcej czasu w domach chętniej sięgają po chipsy, a relaksując się sięgają po butelkę piwa.
Trendy zakupowe które omawiane były przez zespół Listonic na początku 2020 ( Trendy zakupowe 2020 ) mają swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Wydarzenia 2020 roku tylko pogłębiły lub przyspieszyły trendy zakupowe i żywieniowe omawiane wyżej.