Wiosenne ogrody – analiza list zakupów Listonic

 

Długi majowy weekend zawsze kojarzył się z grillowaniem na działce lub krótkimi wyjazdami na łono natury. W ubiegłym roku pandemia po raz pierwszy pokrzyżowała nam plany – wzmożone obostrzenia i ograniczona możliwość przemieszczania się spowodowały, że majówkę 2020 r. spędziliśmy głównie w domach, a ten, kto był szczęśliwym posiadaczem ogródka, zaplanował wykorzystanie wolnych dni na pracę na świeżym powietrzu.

Majowe ogrody

Plany renowacji ogrodów widać było na listach zakupowych Polaków z wyprzedzeniem – z danych Listonic wynika, że w kwietniu 2020 r. do naszych koszyków trafiło znacznie więcej artykułów ogrodowych niż w roku poprzednim. Szczególnym zainteresowaniem konsumentów cieszyły się: nożyce i sekatory (+483,41% r/r), łopaty (+627,61% r/r), sadzonki (+542,77% r/r) oraz domowe szklarnie(+563,54% r/r).

W tym roku, z uwagi na zimny początek wiosny i niesprzyjającą pogodę, prace ogrodowe musiały zostać odłożone w czasie, co ponownie odzwierciedlają nasze listy zakupowe. Spadek zainteresowania odnotowały artykuły ogrodowe i rośliny, które w kwietniu 2020 r. cieszyły się dużą popularnością: nożyce i sekatory (-38,04% r/r), łopaty (-38,39% r/r), sadzonki (-17,23% r/r) oraz produkty z kategorii szklarnie i hodowla (-26,67% r/r).

 

Dopiero w pierwszym tygodniu maja tego roku konsumenci zaczęli inwestować w artykuły ogrodowe. Na listy zakupowe trafiało coraz więcej droższych produktów, m.in. baseny ogrodowe (+226,83% r/r), altanki i domki (+152,11% r/r) oraz kosiarki (+197,27% r/r).

Grillowanie czas start

Podobnie jak w przypadku produktów ogrodowych, ze względu na pogodę sezon grillowy zaczął się później niż w 2020 r. W tym roku spadek odnotowały akcesoria i produkty na grilla, które w kwietniu 2020 r. cieszyły się dużą popularnością: ketchup i musztarda (-11,27% r/r), kiełbasa i kaszanka (-32,12% r/r), marynaty (-14,05% r/r) oraz piwo (-23,59% r/r). Dopiero z nadejściem pierwszego tygodnia maja rozpoczęliśmy sezon grillowy, i największe wzrosty zanotowały grille jednorazowe (+435,25% r/r), kaszanki i kiełbasy (+37,43% r/r), słone przekąski (+77,54% r/r) oraz akcesoria grillowe (+71,69% r/r).

„Zniesienie obostrzeń i otwarcie marketów budowlanych po weekendzie majowym skutkowało gwałtownym «peakiem» na rynku artykułów ogrodowych. Ludzie będą spędzać czas na świeżym powietrzu,  tym samym wzrośnie konsumpcja tradycyjnych produktów na grilla” – mówi Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Manager w Listonic.