Wtorek nowym dniem zakupowym wśród Polaków – analiza danych z list zakupów

Pandemia sprawiła, że Polacy zmienili wiele swoich zwyczajów, w tym również te zakupowe. Dniem, w który najchętniej udajemy się do sklepów, nadal pozostaje sobota, jednak dane Listonic wskazują na pojawienie się nowego trendu, jakim jest częstsze robienie zakupów w tygodniu. W 2020 roku szczególną popularnością wśród użytkowników aplikacji – zarówno pod względem liczby tworzonych list, jak i pod względem dodawanych produktów – cieszył się wtorek. Na wykształcenie się tej nowej praktyki zapewne wpłynęły praca z domu, a także promocje w marketach, często rozpoczynające się właśnie w tym dniu.

Zmiana zwyczajów zakupowych Polaków

Wraz z początkiem pandemii wśród rządowych restrykcji pojawiły się zapisy dotyczące ograniczeń w handlu tradycyjnym. Wprowadzone zostały m.in. godziny dla seniorów czy limity osób mogących przebywać w sklepie w tym samym czasie. Te zmiany oraz lęk przed zakażeniem sprawiły, że Polacy zmienili swoje podejście do robienia zakupów – wizyty w marketach stały się przemyślanymi i zaplanowanymi działaniami. Potwierdzają to dane Listonic – aplikacji, która pozwala tworzyć listy zakupowe i dzielić się nimi z najbliższymi. W 2020 roku liczba jej aktywnych użytkowników wzrosła w porównaniu z 2019 rokiem o 31,2%, liczba stworzonych list – o 47,5%, a liczba dodawanych produktów o 45,5%. Zmalała jednak liczba artykułów zamieszczanych na poszczególnych spisach – o 0,32. Oznacza to, że użytkownicy chętniej planowali swoje sprawunki, ale podczas jednorazowej wizyty w sklepie decydowali się na mniejsze zakupy. Należy jednak wziąć pod uwagę, że są to wyniki uśrednione z całego roku, dlatego warto przyjrzeć się wzrostom i spadkom w konkretnych miesiącach.

Największy miesięczny wzrost liczby użytkowników, produktów oraz list nastąpił w kwietniu, czyli w momencie największych zaostrzeń. Nie jest to nic zaskakującego – ze względu na gwałtowne zmiany, które nastąpiły na początku 2020 roku, konsumenci chcieli jak najlepiej zorganizować swoje wyjścia do sklepów. Druga zmiana zachowań nastąpiła w październiku i dotyczyła głównie liczby użytkowników oraz list zakupów. Październikowy wzrost nie objął liczby produktów dodawanych do list. Gdy przyjrzeć się tylko liczbie użytkowników, widać, że ich marcowy wzrost jest tylko o 1,51 p.p. większy niż w październiku – oznacza to, że zainteresowanie mobilnymi listami zakupów było równie duże na początku pandemii, co podczas jej drugiej fali. Październikowy wzrost nie objął liczby produktów dodawanych do list. Użytkownicy chętniej tworzyli listy zakupów, jednak nie ograniczali liczby produktów na tych listach. Chodzili na zakupy częściej niż w marcu i kwietniu i dodawali do koszyków mniej produktów.

Które dni tygodnia królowały wśród użytkowników?

Analizując dni tygodnia pod kątem planowania zakupów, należy wziąć pod uwagę trendy konsumenckie zmieniające się w czasie pandemii. Według danych Listonic konsumenci nadal najczęściej wybierali się do sklepów w soboty – liczba list zakupowych z tym dniem w tytule odnotowała wzrost w 2020 roku na poziomie 15,7% w stosunku do roku poprzedniego, a liczba dodanych do nich produktów – wzrost o 17,6%. Dane Listonic wskazują też na pojawienie się nowego trendu. Na podstawie analizy list z dniami roboczymi w tytułach (poniedziałek–piątek) można zauważyć, że Polacy coraz częściej planują wyjścia do sklepów nie tylko w weekendy. Największy wzrost liczby stworzonych list zakupów odnotowano w przypadku wtorku (+39,7%) i poniedziałku o (+34,9%). Natomiast liczba produktów dodanych do list zakupowych była największa we wtorki (+49,6%) i czwartki (+48,3%). Przyczyny tej zmiany można upatrywać w przejściu większości konsumentów na zdalny tryb pracy, co stworzyło okazję do robienia popołudniowych zakupów. Trzeba też dodać, że akcje promocyjne sieci handlowych, np. Lidla czy Biedronki, najczęściej rozpoczynają się we wtorki i czwartki. Analizując listy zakupów pod kątem dni tygodnia, nie możemy pominąć niedzieli, mimo że od 2018 roku obowiązuje niemal całkowity zakaz handlu w ten dzień. W 2020 roku aplikacja Listonic odnotowała spadek liczby tworzonych list zakupów na niedzielę o 15,1% oraz spadek dodawanych do nich produktów o 6,0%. Niedziela jest dniem, w którym dokonujemy zakupów impulsywnych, nieplanowanych.

Kiedy Polacy najczęściej korzystali z list zakupowych?

Według danych Listonic w 2020 roku najwięcej list zakupowych tworzyliśmy, przygotowując się do świąt i w czasie, w którym wprowadzono najsilniejsze obostrzenia związane z pandemią. Liczba list zakupowych z tytułem „świąteczne” wzrosła o 64,5% w stosunku do 2019 roku i pojawiło się na nich o 75,0% więcej produktów, a średnia liczba towarów na listę w porównaniu do 2019 roku wzrosła o 1,38 produktu. Święta nie były jedynym czasem, kiedy Polacy chętniej planowali wizyty w sklepach. W trakcie pierwszej i drugiej fali pandemii Listonic odnotował wzmożoną aktywność użytkowników aplikacji. W 2020 roku liczba list zakupowych stworzonych w kwietniu (+68%) i październiku (+61%) wzrosła w porównaniu z analogicznymi okresami poprzedniego roku. Również liczba aktywnych użytkowników aplikacji w tych miesiącach wzrosła – kolejno o 40% i 35% w stosunku do pozostałych miesięcy 2020 roku. Pierwszy wiosenny lockdown sprawił, że konsumenci rzadziej odwiedzali sklepy, ale robili większe zakupy. Jednak przedłużająca się sytuacja pandemiczna spowodowała, że Polacy stali się mniej ostrożni. Dane Listonic wskazują, że październik był jednym z dwóch miesięcy w roku, w którym tworzyliśmy więcej list zakupowych z mniejszą liczbą produktów, co oznacza, że do marketów udawaliśmy się częściej, ale kupowaliśmy mniej artykułów.