Zmiany na rynku czekolad. Nowe formaty, smaki i rodzaje.

W ostatnich latach można zaobserwować zmiany na rynku czekolad. Moda na zdrowy styl życia sprawiła, że producenci musieli dostosować się do nowych trendów, wprowadzając korzystne dla konsumentów rozwiązania. Zmiana formatów oraz różnorodne warianty smakowe sprawiają, że klient ma w czym wybierać na półkach sklepowych.

 

Rynek słodyczy w Polsce ma się bardzo dobrze, zacięta konkurencja pomiędzy producentami wymaga wprowadzania zmian w produktach i dostosowywania się do trendów zakupowych konsumentów. Jednym z rozwiązań pojawiających się na rynku słodyczy z zawartością kakao jest zmiana formatu produktów. Wzrastające tempo życia sprawiło, że marki zaczynają projektować swoje produkty w mniejszych formatach, tzn. na raz. Wygoda i jakość to główne cechy wprowadzanych na rynek wariacji czekoladowych deserów i przekąsek. Tabliczka czekolady nie przyciąga już uwagi, teraz konsumenci częściej sięgają po zmniejszone do 30g-50g czekolady o formacie batonów.


Nowości!

 

Powodem takich przemian jest wzrastająca impulsywność konsumentów podczas zakupów. Łatwiej dotrzeć do konsumenta z 50g produktem w mniejszej cenie, niż z droższą 300g tabliczką czekolady. Dlatego też kategoria batony odnotowuje wzrosty popularności. Konsumenci wybierają mały format wieloskładnikowej słodkiej przekąski. Producenci tacy jak Wawel dostosowują swoją ofertę do wymagań klienta. Wawel zdecydował się na  wycofanie się z batonów na rzecz miniczekolady o wielu wariantach smakowych.

 

Jedna z najciekawszych przemian produktów wprowadzonych ostatnio na rynek jest cała seria Tyci od Goplany. W swojej ofercie zmienili np. bombonierki Ptasiego Mleczka w Ptasie Mleczko Mini w pomniejszonym formacie trafiała do wygodnych torebek strunowych. Colian zdecydował się na zmianę wielu swoich najbardziej znanych produktów w pomniejszone wersje. Przemianę formatów dostały między innymi Grześki Tyci, Jeżyki Tyci oraz Toffino Tyci.

Warto zauważyć również zmiany dotyczące kształtu podawanych produktów. Nowości częściej mają kształt kwadratu niż tradycyjnego prostokąta. W tę stronę idzie Bakalland z nową bakaliową tabliczką.


Nowe formaty i smaki czekolad to nie jedyne wariacje ostatnich lat. Na rynku pojawił się nowy rodzaj czekolady – Ruby Chocolate. Charakteryzuje się naturalnym różowym kolorem, owocowym, lekko kwaskowatym smakiem bez dodatków barwników i ulepszaczy. Ruby pochodzi z ziaren kakaowca sprowadzanego z Brazylii, Ekwadoru lub Wybrzeża Kości Słoniowej. Po raz pierwszy Ruby Chocolate wprowadził do swojej oferty Barry Callebaut, znany z wysokiej jakości produktów. Z nim poszły marki takie Magnum Unilevera wprowadzając lody Ruby.

Czekolada na listach zakupów

 

Zainteresowanie czekoladami rośnie z każdym rokiem. Potwierdzają to dane pochodzące z aplikacji zakupowej Listonic


Trend prozdrowotny wpływa na wzrost zainteresowania gorzką czekoladą. W porównaniu do roku 2019 w ciągu ostatnich 3 miesięcy (marzec, kwiecień, maj) wzrost dodań gorzkiej czekolady wyniósł średnio 30%. Podążając tym trendem marka słodyczy Milka dodała do swojej oferty Dark Milk.

 

Czekolada biała nie należy do najzdrowszych odmian tej przekąski. Podobnie jak w przypadku innych odmian czekolada biała największe zainteresowanie budzi w miesiącach świątecznych oraz jesienią. Ze względu na trend zdrowej żywności, liczba dodań tego produktu jest mniejsza niż w przypadku czekolady gorzkiej.

Na duży wzrost zainteresowania ostatnich 3 miesięcy wpływa wzrost zainteresowania regularnym planowaniem zakupów z aplikacją Listonic

Czekolada Ruby to nowość na rynku słodyczy. Nie jest jeszcze ogólnodostępna we wszystkich sklepach, ale zauważyć można powolny wzrost zainteresowania tym rodzajem czekolady.

 Kategoria czekolady i czekoladowych przekąsek zyskała większe zainteresowanie z początkiem epidemii. Konsumenci planując spożywcze zakupy nie zapominali o słodkich dodatkach. Porównując rok 2018 w samym marcu wzrost dodań czekolady do list zakupów wyniósł ponad 50% (próba wzięta do analizy wyniosła 200 tys. użytkowników aplikacji Listonic ). Najważniejszymi okresami dla kakaowych przekąsek są miesiące świąteczne: kwiecień i grudzień. Wynika to z faktu, że czekolada stanowi dodatek do prezentu oraz jest składnikiem wielu domowych wypieków. 

Zainteresowanie czekoladą

Na przestrzeni ostatnich 10 lat globalizacja dóbr objęła większość krajów świata. Na tym procesie został również eksport i import kakao oraz czekolad. W Europie Środkowo-Wschodniej Polska jest największym producentem kakaowych przekąsek. Na stronie innpoland.pl możemy przeczytać
“W kraju dostępnych jest około 250 różnych rodzajów tabliczek, co wynika z dojrzałości i silnej konkurencyjności branży. Szacuje się, że rynek czekoladowy w Polsce, podobnie jak na świecie, będzie rósł stabilnie w tempie kilku procent rocznie.
Wykresy pochodzące z Google Trend potwierdzają coroczny wzrost zainteresowania frazami czekolada oraz baton.

“Jak informuje E. Wedel, wartość kategorii czekoladowej w Polsce zwiększyła się w ciągu ostatniego roku o 5 proc., stanowiąc obecnie blisko 7,2 mld złotych. Trudno ukryć, że statystyczny Polak czekoladę lubi – w ciągu roku konsumuje ok. 6,5 kg produktów czekoladowych, wyprzedzając tym samym Francję (4,3 kg), Stany Zjednoczone (4,4 kg) czy Rosję (4,8 kg). Daleko nam jednak do mistrzów czekoladowej konsumpcji, czyli Szwajcarów, którzy średnio zjadają 8,8 kg czekoladowych słodyczy.” dla innpoland.pl

Czekoladowe kampanie w Listonic


Producenci czekolad oraz słodyczy inwestują w promocję swoich produktów. W ostatnim czasie zespół Listonic miał okazję realizować kampanie reklamowe dla kilku marek. Oto przykłady kampanii promocyjnych w produktach Listonic:

  • Kwietniowa, Wielkanocna kampania Wedla:

    Wedel zrealizował w aplikacjach Listonic i Moja Gazetka 2 tygodniową akcję reklamową tuż przed świętami Wielkanocnymi. Celem było zachęcenie czekoladocholików do wykorzystywania słodkości Wedla do świątecznych wypieków. Marka wykorzystała pełne spectrum formatów reklamowych aplikacjach zakupowych (od małych bannerów, przez formaty natywne do pełnoekranowych). Wedel chciał się pokazać użytkownikom na różnych etapach ścieżki zakupowej. Moja Gazetka zapewniła dotarcie w wolnym czasie konsumentów, który 300 tys aktywnych użytkowników aplikacji, spędza przeglądając gazetki sieci. Listonic natomiast miał dotrzeć do osób z silną intencją zakupową, na etapie planowania zakupów lub ich dokonywania. Cele kampanii były wizerunkowe, natomiast ciekawa kreacja Wedla sprawiła, że ilość czekolad marki Wedel na listach zakupów Listonic wzrosła w trakcie kampanii o 220%, notując ponad 1500 produktów marki Wedel w trakcie działań reklamowych w Listonic.
  • Styczniowa kampania Wedla na Dzień Babci i Dziadka:
  • Kampania produktów czekoladowych M&M’sMars ma świadomość, że przekąska taka jak M&M’s to produkt kupowany impulsowo. Po wybuchu epidemii marka Mars postanowiła wykorzystać trend lepszego planowania zakupów przez Polaków, aby ich impulsowe słodkie przekąski także należały do tych zaplanowanych zakupów. Kampania trwała miesiąc na przełomie marca i kwietnia. M&M’sy skorzystały z bannerów w Listonic, umożliwiających dodawanie produktu na listę zakupów. Efekt? W trakcie działania reklamowego pojawiły się na listach zakupów ponad 14 000 razy. Oznacza to wzrost na listach zakupów x20 w stosunku do analogicznej długości czasu przed kampanią! 
  • Kampanie Milki i Wedla: